سرزمین عجایب
عجایب و شگفتیها از همه جای دنیا

 درصد زیادی از سرطان‌ها بر اثر عوامل بسیار ساده‌ای به وجود می‌آیند که ما هر روز به راحتی و بدون توجه از کنار آنها می‌گذریم. اگر بیمارانی که امروز بر تخت‌های بیمارستان خوابیده‌اند، این موارد را می‌دانستند شاید هیچگاه به سرطان دچار نمی‌شدند.

شاید این ادعاها عجیب به نظر برسد، اما هر کدام از آنها نتیجه بیش از 20 سال تحقیقات دانشمندان ایالات متحد

روی بیماری سرطان است. این دانشمندان متوجه شدند درصد زیادی از سرطان‌ها بر اثر عوامل بسیار ساده‌ای به وجود می‌آیند که ما هر روز به راحتی و بدون توجه از کنار آنها می‌گذریم. این در حالی است که اگر بیمارانی که امروز بر تخت‌های بیمارستان خوابیده‌اند، این موارد را می‌دانستند شاید هیچگاه در طول عمر خود به سرطان دچار نمی‌شدند.


شـاید تعجـب کنیـد اگــر بشــنوید سرماخوردگی‌های مکرر‌ یکی از دلایل ابتلا به سرطان در بین بعضی از مردم به شمار می‌رود. اگر هر روز در یک ساعت مشخص ناهار بخورید، احتمال ابتلا به این بیماری در شما کمتر می‌شود.


دانشمندان بعد از سال‌ها مطالعه روی فعالیت‌ سلول‌های سرطانی در مقیاس مولکولی به این نتیجه رسیدند که واقعا پیشگیری از ابتلا به این بیماری، بهترین روش برای پیروزی بر آن است. واقعیت این است که ما تقریبا به طور دائم با غذاهایی که می‌خوریم و کارهایی که انجام می‌دهیم بدن خود را سرطانی می‌کنیم، یعنی ژن‌های ما به طور مرتب در معرض رشد غیرعادی سلول‌های سرطانی است. اما در یک بدن سالم به سرعت با این تغییرات مقابله شده و از رشد غیرطبیعی سلول‌های سرطانی پیشگیری می‌شود. مشکل اصلی زمانی ظاهر می‌شود که مکانیسم دفاعی بدن ما ضعیف شود و در آن زمان است که سلول‌های سرطانی شروع به رشد در بدن ما می‌کنند. زمانی که ما استرس و فشار زیادی به بدن خود وارد می‌کنیم، برای مثال برنامه خواب منظمی نداریم، ورزش نمی‌کنیم یا بعضی از داروها را مصرف می‌کنیم، سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و آن را آماده ابتلا به سرطان می‌کنیم. در اینجا به بعضی از عوامل سرطان‌زا اشاره می‌کنیم که در عین اهمیت معمولا بسیاری از مردم آنها را نمی‌دانند.

 کفش‌های پاشنه‌بلند
کفش‌های پاشنه‌بلند

پوشیدن کفش‌های راحت و دارای پاشنه کوتاه می‌تواند یکی از عوامل ایجاد تورم‌های غیرضروری در بدن را برطرف کرده و مانع از ابتلای ما به سرطان شود. تورم یکی از فرآیندهای طبیعی بدن برای درمان است و زمانی ایجاد می‌شود که بدن در برابر یک محرک آزاردهنده مانند باکتری‌ها، آسیب‌ها و جراحت‌ها قرار می‌گیرد. اما زمانی که این تورم حالت همیشگی و مزمن به خود بگیرد، بسیار مخرب می‌شود.


بخشی از این تورم‌های مزمن بر اثر ابتلا به بیماری‌هایی مانند آلزایمر، دیابت، بیماری قلبی و مانند آن به وجود می‌آیند. برای همین است که در افراد مبتلا به این بیماری خطر ابتلا به سرطان بسیار بیشتر از دیگران است. سرطان در اصل زمانی به وجود می‌آید که ژن‌های بدن دچار نقص یا آسیب می‌شوند. در بسیاری از موارد بعد از وارد شدن این آسیب‌ها، بدن سعی می‌کند آنها را ترمیم کند، اما زمانی که این عوامل مانند تورم حالت دائمی به خود بگیرند، بدن مجبور است وقت زیادی را صرف برطرف کردن آن کند و به همین دلیل از ترمیم ژن‌های آسیب‌دیده اجتناب می‌کند و این درست زمانی است که ما مستعد ابتلا به سرطان می‌شویم. متاسفانه پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند یکی از کارهای اشتباهی است كه بسیاری از زنان هر روز انجام می‌دهند و بدن خود را مستعد ابتلا به سرطان می‌کنند. با این کار مفاصل پا به طور مداوم در معرض آسیب و تورم قرار می‌گیرند و توجه بدن را به خود جلب می‌کنند. در این زمان سیستم ایمنی به جای درمان ژن‌های آسیب‌دیده مجبور است بخش زیادی از توجه خود را معطوف به اثرات جانبی کفش‌های پاشنه بلند کند.
 

www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌

 


سرماخوردگی‌ها

یکی دیگر از روش‌های مهم برای پیشگیری از ایجاد تورم در بدن کاهش تعداد ابتلا به سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزاهاست. این بیماری‌ها نه تنها باعث ایجاد تورم زیادی در بدن می‌شوند، بلکه آسیب‌هایی را به وجود می‌آورند که اثرات آنها تا مدت‌ها باقی می‌ماند.

برای مثال هنگام ابتلا به سرماخوردگی مقدار زیادی از مواد شیمیایی با عنوان سیتوکین‌ها در بدن ترشح می‌شوند که به سلول‌ها فرمان می‌دهند فعالیت طبیعی خود را متوقف کرده و به جای آن پروتئین‌های خاص را تولید کنند. این فعالیت‌ها می‌توانند باعث ایجاد نقص‌هایی در سلامت ما شوند که تا 10 سال بعد هم اثرات آن باقی می‌ماند. اما در سال 2010 دانشمندان متوجه شدند افرادی که هر سال واکسن‌های سرماخوردگی و آنفلوآنزا می‌زنند نه تنها از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری می‌کنند، بلکه احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان نیز در آنها کاهش پیدا می‌کند.


جالب است بدانید اگر سرماخوردگی‌ها و آنفلوآنزاها بیش از 2 هفته طول بکشند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند چاقی، حمله قلبی، سکته و سرطان را تا آخر عمر زیاد می‌کنند. بنابراین اگر نمی‌توانید از واکسن‌های سرماخوردگی یا آنفلوآنزا استفاده کنید بهتر است حتما بهداشت را رعایت كرده و تا حد امکان از افراد مبتلا فاصله بگیرید.

 

www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌

 

 مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها

مکمل‌ها و مولتی‌ویتامین‌ها

فقط افراد مبتلا به کمبود ویتامین و مواد معدنی و زنان باردار مجاز به استفاده از مکمل‌ها هستند. در سال 2010 آژانس تحقیقات سلامت ایالات‌متحده با بررسی 63 تحقیق گسترده به این نتیجه رسید که استفاده از مولتی‌ویتامین‌ها هیچ تاثیری در پیشگیری از ابتلا به سرطان و بیماری قلبی در بین اکثر مردم جهان ندارند. در عوض استفاده از بعضی از مکمل‌ها مانند ویتامین E، بتا کاروتین و ویتامین C می‌توانند به سلامت بدن آسیب وارد کرده و خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند. بسیاری از مردم معتقدند آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E می‌توانند با رادیکال‌های آزاد و مضر بدن که بر اثر عواملی مانند سیگار کشیدن، نور آفتاب و مصرف غذاهای چرب به وجود می‌آیند، مبارزه کنند.


حقیقت این است که از بین بردن کامل این رادیکال‌های آزاد کار درستی نیست. بدن در بعضی موارد این رادیکال‌های آزاد را تولید می‌کند تا با سلول‌های مضر از جمله سلول‌های سرطانی مبارزه کند. اگر شما با مصرف دائمی ویتامین‌ها این مکانیسم را متوقف کنید، بدن توانایی طبیعی کنترل خود را از دست می‌دهد. بنابراین بهتر است به جای آنکه پول خود را صرف خرید مکمل‌های گران‌قیمت کنید، غذاهای سالم و باکیفیت بهتر تهیه کنید.
 


www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌

 


خوراک و خواب نامنظم

افرادی که هر روز در یک ساعت مشخص غذا می‌خورند، به تختخواب می‌روند و صبح‌ها از خواب بیدار می‌شوند، میزان فشار به بدن خود را به حداقل می‌رسانند. یکی از مواردی که بدن‌ ما به شدت به آن نیاز دارد، داشتن برنامه منظم و یکنواخت است. برای همین بهتر است برنامه خواب منظمی داشته باشید و اگر یک شب دیر به تختخواب رفتید، سعی کنید روز بعد در همان ساعت معمول و همیشگی از خواب بیدار شوید. نداشتن برنامه خواب و غذای نامنظم می‌تواند باعث افزایش شدید هورمون استرس به نام کورتیزول در بدن شده که در درازمدت اثرات آن در سراسر بدن قابل مشاهده است.

 

www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌

 


اجتناب از مصرف بعضی از داروهای خاص

استاتین‌ها که پایین‌آورنده کلسترول خون هستند، به افرادی تجویز می‌شوند که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند. انجام بعضی از تحقیقات نشان داده استفاده از این داروها نقش بسیار مهمی در پایین آوردن میزان تورم بدن دارند و می‌توانند احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهند. به همین دلیل همه افراد بالای 40 سال که یکی از ریسک‌های خطر برای ابتلا به بیماری قلبی مانند چاقی، سابقه خانوادگی و فشار خون بالا را دارند باید با مشورت پزشک خود استفاده از این داروها را آغاز کنند.


مطالعات بیشتر نشان داده كه استفاده از این داروها نه تنها خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد، بلکه احتمال خطر مرگ در اثر بیماری‌های غیرقلبی مانند عفونت‌ها و بیماری‌های تنفسی را هم کم می‌کند. همچنین افراد بالای 50 سال باید با پزشک خود در مورد استفاده دائمی از آسپیرین مشورت کنند، حتی اگر دچار بیماری قلبی نیستند. تحقیقات زیادی انجام شده که نشان می‌دهد این دارو می‌تواند خطر ابتلا به همه سرطان‌ها را کاهش دهد.

 

www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌

 

دهان‌شویه‌ها

مطالعاتی که از اواخر دهه 70 میلادی انجام شده، نشان می‌دهد دهان‌شویه‌هایی که حاوی اتانول هستند، خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش می‌دهند. به نظر می‌رسد این ترکیب باعث آسیب‌پذیر شدن بافت‌های دهان در برابر عوامل سرطان‌زا مانند دود سیگار می‌شود. هرقدر میزان الکل موجود در این مواد بیشتر باشد، به همان اندازه خطر سرطان‌زا بودن آنها هم بیشتر است. اگر برای استفاده از این محصولات اصرار دارید، بهتر است آنها را همان‌طوری مصرف کنید که روی بسته‌شان ذکر شده و به هیچ وجه دهان‌شویه‌ها را قورت ندهید. افراد سیگاری و اشخاصی که دارای سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان دهان هستند، بهتر است حتما نمونه‌های بدون الکل این نوع محصولات را خریداری کنند.

 

www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌

 

رنگ مو
استفاده از رنگ موها

زنانی که به طور دائمی از رنگ‌ مو استفاده می‌کنند بیشتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به سرطان مثانه قرار دارند. این اولین بار است که دانشمندان متوجه تعداد دفعات استفاده از این محصولات و ارتباط آن با ایجاد سرطان شده‌اند. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که حداقل یک بار در ماه موهای خود را رنگ می‌کنند با احتمال دوبرابر بیشتر از زنان دیگر ممکن است سرطان مثانه را تجربه کنند. اگر استفاده از این محصولات بیش از 15 سال است که ادامه دارد، باید گفت احتمال ابتلا به سرطان تا سه برابر بیشتر می‌شود. حتی آرایشگرانی که خودشان از این محصولات استفاده ‌نمی‌کنند، اما در معرض آنها قرار دارند با احتمال 50 درصد بیشتر ممکن است به سرطان مثانه دچار شوند. البته هر‌چه این رنگ‌ها تیره‌تر باشد، میزان مواد شیمیایی سرطان‌زای موجود در آنها بیشتر از نمونه‌های روشن‌تر است.

 

www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌

 


شبكه های اجتماعی

استفاده از سایت‌های اجتماعی باعث کاهش میزان ارتباطات چهره به چهره شده و در عوض احتمال ابتلا به بیماری‌های بسیار جدی را افزایش می‌دهد. دانشمندان معتقدند فرستادن ایمیل به دیگران به جای ارتباطات رودررو اثرات بیولوژیک بسیار زیادی روی بدن دارد. منزوی شدن انسان‌ها باعث تغییر شیوه کار ژن‌های بدن، سیستم ایمنی و حتی رگ‌های خونی می‌شود و عملکرد مغز را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این عوامل می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های خطرناک مانند سرطان، سکته، بیماری قلبی و آلزایمر را افزایش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد از 30 سال پیش به بعد، مردم زمان کمتری را برای ملاقات‌های رودررو صرف می‌کنند که دلیل اصلی آن هم افزایش استفاده از تکنولوژی‌های جدید در جامعه است. این کار باعث کاهش ترشح هورمون اکسی‌توسین یا هورمون علاقه می‌شود و فعالیت‌ بعضی از ژن‌های بدن را که در سیستم ایمنی و محافظت از بدن تاثیر دارند، تغییر می‌دهد. در طول 20سال گذشته تعداد افرادی که معتقدند کسی را ندارند که بتوانند با آنها در مورد موضوعات مهم بحث کنند، بیش از سه‌برابر شده است. امروزه والدین زمان کمتری را در مقایسه با 10 سال پیش با فرزندان خود سپری می‌کنند و همسران هم بخش زیادی از ساعات شبانه‌روز در کنار هم نیستند.

 

www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌

 

 نشستن مداوم
نشستن مداوم

شاید عجیب به نظر برسد، اما علت ابتلای درصد زیادی از افراد به بیماری سرطان، نشستن طولانی‌مدت بوده است. نشستن طولانی مدت میزان تری‌گلیسرید، کلسترول، فشار و قند خون را افزایش داده و ترشح هورمون اشتها را بیشتر می‌کند. تحقیقات انجام شده توسط جامعه سرطان ایالات‌متحده در سال 2010 نشان داد، نشستن بیش از 6 ساعت در روز درست به اندازه سیگار کشیدن و حتی بیشتر از آن می‌تواند به سلامت انسان‌ها آسیب وارد کند. البته زنان بیشتر از مردان بر اثر نشستن‌های طولانی‌مدت آسیب می‌بینند که دلیل احتمالی آن هم فعالیت هورمون‌های زنانه مانند استروژن است. برای مثال زنانی که عادت به نشستن طولانی‌مدت دارند با احتمال 37 درصد بیشتر از زنانی که کمتر از 3 ساعت در روز می‌نشینند، ممکن است ظرف 13 سال آینده به سرطان دچار شوند. این آمار برای مردان حدود 18درصد است که نشان می‌دهد میزان خطر برای آنها کمتر است.

 

www.iranvij.ir| گروه اینترنتی ايران ويج‌

 

 آبمیوه‌ها
آبمیوه‌ها

قبلا تصور می‌شد نوشیدن یک لیوان آبمیوه بهترین روش برای شروع روز است. اما دانشمندان معتقدند مصرف بعضی از آبمیوه‌ها نه تنها مفید نیستند، بلکه خطر مبتلا شدن به سرطان را هم افزایش می‌دهند. آبمیوه‌های صنعتی به قدری شکر دارند که بدن را برای جذب و حتی دفع این مقدار با مشکل مواجه می‌کنند.


در حقیقت طی روند تولید و بسته‌بندی آبمیوه‌ها، بخش زیادی از ترکیبات ضدسرطان آنها از بین می‌رود. دانشمندان استرالیایی تصمیم گرفتند تاثیر مصرف میوه‌ها، سبزیجات و انواع مختلفی از آبمیوه‌ها را در پیشگیری از سرطان بررسی کنند. بعد از انجام تحقیقات روی 2 هزار و 200 نفر، آنها متوجه شدند خوردن میوه‌هایی مانند سیب و گلابی و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی و گل کلم احتمال ابتلا به سرطان را کاهش داده و در عوض نوشیدن آبمیوه‌های صنعتی این احتمال را افزایش می‌دهد. این تحقیقات همچنین نشان داد افرادی که بیش از 3 لیوان در روز از این آبمیوه‌ها مصرف می‌کنند با احتمال بیشتری به یکی از انواع سرطان‌های روده دچار می‌شوند. در هنگام تولید آبمیوه‌های صنعتی بخش مهمی از مواد ضدسرطان مانند فیبر، ویتامین C و مواد شیمیایی موسوم به آنتی‌اکسیدان‌ها از بین می‌روند. در عوض شکر زیادی در این نوع آبمیوه‌ها مصرف می‌شود که ممکن است به رشد تومورهای سرطانی کمک کند. البته آبمیوه‌های کاملا طبیعی هم شکر زیادی دارند، اما به دلیل داشتن مواد ضدسرطان استفاده از آنها به انواع صنعتی و دیگر نوشابه‌ها ارجحیت دارد.

 

محصولات ویژه

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 29 آبان 1391برچسب:, توسط هکتور |

                                                        

  ۱. بت بامیان
 طالبان درسال ۲۰۰۱ بت بامیان را از بین بردند. این مجسمه ها از شن و ماسه ساخته شده و چهره شان رنگ آمیزی شده بود. 

عجایب شگفت انگیز و از بین رفته جهان !! + عکس www.taknaz.ir


۲. باغ های معلق بابل
گفته می شود که این باغ ها در قرن دوم قبل از میلاد در نتیجه چند زمین لرزه از بین رفتند. این باغ ها در عراق واقع بوده و دارای گیاهان و حیواناتی بودند که از سراسر جهان به آنجا آورده شده بود.

http://taknaz.ir/upload/69/0.699764001341918215_taknaz_ir.jpg
۳. معبد آرتمیس
این معبد یونانی ۳ بار بازسازی و ترمیم شد ولی سرانجام در سال ۴۰۱ قبل از میلاد فروریخت. در سال ۲۶۸ بعد از میلاد، حمله اقوام آلمانی این معبد را کاملا ویران کرد.

عجایب شگفت انگیز و از بین رفته جهان !! + عکس www.taknaz.ir

۴. مجسمه زئوس
این مجسمه که در معبد زئوس در یونان قرار داشت، به قسطنطنیه منتقل شد و در آنجا در سال ۴۷۵ بر اثر آتش سوزی از بین رفت. ولی بعضی معتقدند که این مجسمه در سال ۴۲۵ در همان معبد آتش گرفت و از بین رفت.


عجایب شگفت انگیز و از بین رفته جهان !! + عکس www.taknaz.ir

۵. آرامگاه هالیکارناسوس
این آرامگاه بین سال های ۳۵۰ تا ۳۵۳ قبل از میلاد ساخته شد ولی پس از ۱۶ قرن، زمین لرزه های پی در پی آن را تخریب کرد.

عجایب شگفت انگیز و از بین رفته جهان !! + عکس www.taknaz.ir

۶. مجسمه عظیم رودس
این مجسمه به منظور بزرگداشت پیروزی رودس بر پادشاه قبرس ساخته شده بود و در سال ۲۲۶ قبل از میلاد در پی یک زمین لرزه تخریب شد.


عجایب شگفت انگیز و از بین رفته جهان !! + عکس www.taknaz.ir

۷. فانوس دریایی اسکندریه
هدف از ساخت این فانوس هدایت دریانوردانی بود که به سوی بندر اسکندریه در حرکت بودند. ۳ زمین لرزه در سال های ۹۶۵، ۱۳۰۳ و ۱۳۲۳ این فانوس دریایی را تخریب کردند.


عجایب شگفت انگیز و از بین رفته جهان !! + عکس www.taknaz.ir

۸. گنج های فراعنه
تقریبا همه مقبره های واقع در دره پادشاهان مصر تخریب شدند، به جز مقبره توت عنخ آمون که در سال ۱۹۲۲ کشف شد. بعضی تاریخدانان معتقدند که این مقبره ها در زمان حکومت دوازدهمین سلسله پادشاهان مصر موردحمله قرار گرفت.


عجایب شگفت انگیز و از بین رفته جهان !! + عکس www.taknaz.ir

۹. آرامگاه چنگیزخان
دیرینه شناسان سال ها است که بر سر محل قرار گرفتن آرامگاه چنگیز اختلاف نظر دارند. چنگیزخان در سال ۱۲۲۷ قبل از مرگ خود وصیت کرده بود که محل به خاک سپردنش افشا نشود. گفته می شود پیکر این امپراطور مغول به مغولستان بازگردانده شده ولی مکان آن مشخص نیست.

عجایب شگفت انگیز و از بین رفته جهان !! + عکس www.taknaz.ir

۱۰. شهر گمشده آتلانتیس
افلاطون می گوید آتلانتیس یکی از قدرتهای دریایی عمده بود که پس از حمله ناموفق به آتن، در دریا غرق شد.

عجایب شگفت انگیز و از بین رفته جهان !! + عکس www.taknaz.ir

۱۱. جام مقدس
این جام همیشه مورد توجه بوده و مکان و شکل ظاهری آن همواره مورد سوال بوده است. این جام موضوع اصلی بسیاری از افسانه ها و کارهای هنری مانند نقاشی ها و فیلم ها بوده است. 

عجایب شگفت انگیز و از بین رفته جهان !! + عکس www.taknaz.ir
 

محصولات ویژه

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, توسط هکتور |

 

 مقبره هادریان
به طور کلی، آرامگاه، فضای ساختار مانند محصور یا مکان دفنی است که در اندازه های مختلف و شکل های مختلف ساخته می شود. اجازه دهید با....
 
                                                          
 
 
 
 
اجازه دهید در تاریخ به عقب باز گردیم و نگاهی به آرامگاه های تاریخی داشته باشیم. آرامگاه، مخزنی برای بقایای فرد مرده است. به طور کلی، آرامگاه، فضای ساختار مانند محصور یا مکان دفنی است که در اندازه های مختلف و شکل های مختلف ساخته می شود. اجازه دهید با چند عدد از این آرامگاه های مشهور در سراسر جهان آشنا شویم. 
 
1. مقبره موسولئوم در هالیکارناسوس- ترکیه 
شهر هالیکارناسوس، پایتخت پادشاهی کوچکی در امتداد ساحل مدیترانه آسیای صغیر بود. در یک سال، حاکم این سرزمین، ماسولوس، تصمیم به ساخت پایتختی جدید می گیرد؛ شهری که هم از حمله دشمنان در امان باشد و هم مکانی باشکوه و دیدنی باشد. او شهر هالیکارناسوس را انتخاب می کند. در این پایتخت جدید، اگر کشتی های ماسولوس جلوی یک کانال کوچک را مسدود کرده و می بستند، می توانستند مانع ورود تمام کشتی های دشمن به پایتخت شوند. او شروع به ساختن هالیکارناسوس به شهری کرد که مناسب شاهزاده جنگجو باشد. کارگران او، عمق بندر شهر را افزایش دادند و شن و ماسه آورده شده را برای حفاظت از موج شکن در جلوی کانال قرار دادند. در شهر، خیابان ها و میادین را طراحی کرده و ساختند. خانه هایی را نیز برای شهروندان عادی ایجاد کردند. در یک سمت بندرگاه، آنها کاخ عظیم و مجللی برای ماسولوس ساختند که چشم انداز فوق العاده ای به سمت دریا و تپه های اطرافش داشت- مکان هایی که دشمنان می توانستند از آنجا به پادشاهی او حمله کنند. 
 
مقبره موسولئوم

مقبره موسولئوم

2. مقبره هادریان- رم، ایتالیا 
شکی نیست که این آرامگاه با مجسمه های مختلفی تزئین شده است. پروکوبیوس، به طور واضح اظهار داشته است که در جریان محاصره قلعه توسط گوت ها در سال 537 پس از میلاد، بسیاری از آنها از برج ها به روی خود مهاجمان پرتاب شدند. در هنگام مقاومت در این مسیر، نقشه برداران مجسمه های زیادی را در اطراف این آرامگاه یافتند؛ رب النوع باربیرینی (الهه مزارع) که امروز در مونیخ است، مجسمه نفیس خدای رودخانه که توسط کاسیانوو دال پازو و غیره؛ گویا چنین موضوعاتی در حال تبدیل شدن به خانه مرگ است. آرامگاه هادریان، بخشی از یکی از بزرگ ترین و نجیب ترین گورستان های روم باستان را تشکیل می داد که از مسیر ترومفالیس به آن می رسید. 

مقبره هادریان

3. آرامگاه لنین، میدان سرخ- مسکو، روسیه 
آرامگاه لنین، همچنین به عنوان مقبره لنین شناخته می شود، که در میدان سرخ شهر مسکو واقع شده است. این مکان، آرامگاه ابدی ولادیمیر لنین می باشد. بدن مومیایی شده او را مدّت کوتاهی پس از مرگش در سال 1924، در معرض دید عموم قرار دادند. ساختار گرانیتی کوچک امّا به یاد ماندنی این ساختمان که توسط آلکسی شوخوسوف طراحی شده است، برخی از عناصر را از آرامگاه های باستانی بر داشته است، از جمله: هرم پایه و مقبره کوروش کبیر. این آرامگاه، هر روز از ساعت ده صبح تا ساعت یک بعد از ظهر برای بازدید عموم باز است؛ البتّه به غیر از دوشنبه ها و جمعه ها. هنوز هم برای دیدن بدن لنین، صف های طولانی در این میدان تشکیل می شود. دیدن از این محل رایگان است. بازدیدکنندگان هنگامی که به مقبره می رسند، باید ادای احترام کنند؛ عکاسی و فیلم برداری ممنوع است؛ همان طور که صحبت کردن، سیگار کشیدن، گرفتن چیزی در دست، سیگار کشیدن، داشتن کیسه ای در دست، یا کلاه بر سر گذاشتن (اگر مرد باشید)، ممنوع است. 
این آرامگاه هنوز هم تحت تدابیر امنیتی قرار دارد، هرچند گارد حفاظتی به صورت نامشخص از این مکان محافظت می نماید. مباحثات زیادی در رابطه با آینده جسد لنین در جریان است و بیشتر موافق دفن جسد او هستند. 

 
آرامگاه لنین

4. تاج محل- آگرا، هند 
تاج محل، یکی از عجایب هشت گانه جهان می باشد. و برخی از مورخان غربی اظهار داشته اند که زیبایی معماری آن هرگز غروب نخواهد کرد. تاج، زیباترین بنای ساخته شده توسط مغولان- حاکمان مسلمان هند- است. تاج محل، به طور کامل از مرمر سفید ساخته شده است. زیبایی معماری خیره کننده آن، فراتر از توصیفات معمول است، بخصوص هنگام طلوع و غروب آفتاب. تاج محل در زیر نور ماه کامل، همچون نگینی می درخشد. در یک صبح مه آلود، هنگامی که بازدیدکنندگان از فراز رودخانه جامونا، نظاره گر تاج محل هستند، آن را در حالت معلق بین آسمان و زمین می بینند. 
پیچیدگی این مکان، در یک چهارباغ یا باغ مغولی بزرگ 300 مترمربعی تعیین شده است. در این باغ مسیرهای مشخصی وجود دارد که هر یک از چهار بخش باغ را به 16 باغچه یا تپه گل تقسیم می کند. مخزن بزرگ آب که از سنگ مرمر ساخته شده است، در مرکز باغ قرار دارد. در نیمه راه میان آرامگاه و دروازه با استخر منعکس کننده ای که در محور شمال- جنوب قرار دارد. بدین طریق، تصویر آرامگاه در آب افتاده و دیده می شود. این مخزن بزرگ آب ساخته شده از سنگ مرمر، با نام هاود الکوثر شناخته می شود، که اشاره به مخزن آب بهشتی دارد که توسط حضرت محمد (ص)، وعده داده شده است. 
 
تاج محل

5. آرامگاه گرانت- نیویورک، ایالات متحده آمریکا
آرامگاه گرانت، که رسما با عنوان یادبود ملّی گرانت شناخته می شود، به عنوان ادای احترام به اولیسس گرانت، نویسنده اصلی پیروزی ملّی در طول جنگ های داخلی ایالات متحده آمریکا و هجدهمین رئیس جمهور آمریکا، ساخته شده است. این آرامگاه، در پارک ریورساید در منهتن و در نزدیکی تقاطع ریورساید و خیابان دبیلو- 122 واقع شده است. این بنای ساخته شده از گرانیت و مرمر، آرامگاه ابدی رئیس جمهور گرانت و همسرش، جولیا دینت گرانت می باشد. همچنین، دومین بنای یادبود بزرگ در منطقه همشایر غربی می باشد. در اواخر قرن بیستم و با وجود حمایت های قانونی صورت گرفته از سوی خدمات پارک ملّی، این آرامگاه مورد بی توجهی و بی مهری مسئولان قرار گرفت و تا نابودی کامل پیش رفت. این در حالی بود که متروی شهر نیویورک از زیر آن عبور می کرد و بر ستون های آرامگاه، نقاشی های گرافیتی و یادگاری نوشته می شد. 

 آرامگاه گرانت

6. پانتئون- رم، ایتالیا
این ساختمان به صورت مدوّر و با سرسرایی از سه ردیف ستون های گرانیتی عظیم کورینتیان (هشت ستون در ردیف اوّل و دو ردیف چهار تایی) ساخته شده است. زیر پایه ای که به سمت ساختمانی مدوّر و گنبددار باز می شود؛ زیر گنبدی طاق دار و بتنی که دهانه مرکزی آن به سمت آسمان باز می شود. با آنکه نزدیک به دو هزار سال است که از ساخت این مکان می گذرد، پانتئون هنوز هم بزرگ ترین گنبد بدون ستون جهان را دارد. با این حال، در نگاه آگوستوس و همکار جدید، این امر، غیر ضروری تلقی می شد. ساختن پانتئون، بخشی از برنامه ساخت و ساز بود که توسط آگوستوس سزار و حامیانش، مدّ نظر قرار گرفته بود. آنها بیش از بیست ساختمان را در پردیس مارتیوس ساختند، از جمله حمام های آگریپا و ساپتا جولیا. 

 پانتئون
7. کلیسای وست مینستر- لندن، انگلستان
کلیسای دانشگاهی سنت پیتر در وست مینستر، که معمولا با عنوان کلیسای وست مینستر از آن یاد می شود و به این نام در بین مردم مشهور است. کلیسایی بزرگ و به سبک گوتیک که در منطقه وست منیستر شهر لندن، کشور انگلستان واقع شده است؛ درست در غرب کاخ وست مینستر. این مکان، محل سنتّی تاج گذاری و محل دفن پادشاهان کشور انگلیس و کشورهای مشترک المنافع می باشد. البتّه، هنوز هم انجام می شود. این کلیسای جامع، بین سال های 1546 تا 1556 ساخته شد؛ این ساختمان سلطنتی ویژه و عجیب و غریبی است. اداره این کلیسا بر عهده رئیس بخش وست مینستر است؛ درست همان طور که در منشور ملکه الیزابت در سال 1560 آمده است. 

 کلیسای وست مینستر
8. کلیسای باسیلیکای سنت پیتر- شهر واتیکان 
کلیسای پاپ سنت پیتر، کلیسایی است که در اواخر دوران رنسانس، در شهر واتیکان کشور ایتالیا ساخته شده است. کلیسای سنت پیتر، بزرگ ترین ورودی را در بین تمام کلیساهای مسیحی موجود در جهان داراست. حدود 60 هزار نفر می توانند به طور همزمان در این کلیسا به عبادت بپردازند. در سنّت کاتولیک، این کلیسا محل دفن سنت پیتر می باشد. او یکی از دوازده حواری عیسی مسیح (ع) بود. مطابق با روایات، او اوّلین اسقف روم و بنابراین، اوّلین نفر در جانشینی پاپ محسوب می شد. روایات و برخی از شواهد تاریخی نشان می دهد که قبر سنت پیتر، درست در زیر محراب کلیسا قرار دارد. به همین دلیل از دوران اولیه مسیحیت، بسیاری از پاپ ها ، پس از مرگ، در این مکان دفن می شوند. 
کلیسای باسیلیکای سنت پیتر

 کلیسای باسیلیکای سنت پیتر

9. آرامگاه کورش کبیر- ایران
کورش کبیر، که با عنوان کورش دوم نیز شناخته می شود، اوّلین پادشاه (شاهنشاه) زردشتی پارسی می باشد. او بنیانگذار امپراطوری ایران، تحت عنوان سلسله هخامنشی بود، که امپراطوری بدون سابقه ای در جهان هستی تلقی می شود- امپراطوری جهانی با اهمیت فوق العاده تاریخی. تحت فروانروایی او بود که تمامی مناطق متمدن پیشین شرق نزدیک به آغوش پارس بازگشت، امپراطوری بسیار گسترش یافت و سرانجام بر بیشتر آسیای جنوب غربی و بیشتر آسیای مرکزی؛ استیلا یافت؛ از مصر و هیلیسپونت در غرب گرفته تا ایندوس ریور در شرق؛ بدین ترتیب، بزرگ ترین امپراطوری که جهان تاکنون به خود دیده است، به وجود آمد. پادشاهی او، حدود بیست و نُه تا سی سال به طول انجامید. کورش، امپراطوری خود را ابتدا با جنگ و غلبه بر امپراطوری ماد ساخت، و سپس به سراغ امپراطوری لیدیان و امپراطوری بابل جدید رفت. چه پیش از بابلیان و چه پس از آن، او به آسیای مرکزی اردوکشی کرده بود. و سبب مبارزات اصلی او برای استیلا بر مناطق بسیاری در جهان شد؛ به گونه ای که هر کشوری را بدون چون و چرا نصیب او و زیر قدرت او کشاند. 
کوروش نتوانست سودای مصر را در سر بپروراند، زیرا در یکی از جنگ ها کشته شد؛ جنگی که با ماساگیدیس در کنار دریای سور در دسامبر سال 530 پیش از میلاد داشت. پسر او، کمبوجیه دوم، راه پدر را در فتح سرزمین های مختلف ادامه داد، و توانست مصر، نوبیا، و سرینیکا را در طول دوران حکومت کوتاه خود به امپراطوری هخامنشی بیافزاید. 
 
آرامگاه کوروش

10. هرم بزرگ جیزه- مصر
اهرام مصر، ساختارهای هرمی شکل سنگی باستانی هستند که در مصر می باشند. تا سال 2008، حدود 138 هرم در مصر کشف شده است. بیشتر آنها به عنوان مقبره های فراعته و همسرانشان و در طول دوران پادشاهی کهن و میانه، ساخته شدند. این باور وجود دارد که هرم بزرگ جیزه، برای چهارمین خاندان مصر، یعنی فرعون خوفو ساخته شده است و ساخت آن بیست سال و تا سال 2560 پیش از میلاد، طول کشید. این هرم بزرگ، بلندترین ساختمان ساخت بشر برای بیش از 3800 سال بود. آنچه که امروز از آن بر جای مانده و ما می بینیم، پایه ساختمان است. هرم جیزه با سنگ پوشانده شده بود که حالت صافی را به آن می بخشید؛ آنچه که امروز دیده می شود، سطح زیرین آن است. هنوز هم برخی از سنگ های آن را می توان دید. 
نظریه های علمی و جایگزین زیادی درباره تکنیک های ساخخت هرم بزرگ جیزه مطرح شده است. بیشتر فرضیه ها بر این مبنا قرار دارد که این هرم با سنگ های عظیمی ساخته شده است که با کشیدن و بلند کردن آنها در این محل قرار داده شده اند. 
 

هرم بزرگ جیزه

*مقبره امپراطور شین، شی هووانگ- چین
امپراطور شی هووانگ (210-246 پیش از میلاد)، ببر شین و اولین امپراطور چین بود، که قبایل متخاصم با یکدیگر را به یگ گروه واحد و متحد تبدیل کرد. او بنیانگذار سلسله شین است. شی هووانگ، بین سالهای 221 تا 210 پیش از میلاد، فرمانروای چین بود. او سوژه فیلم جدید کارگردان ژانگ یموو به نام "قهرمان" بود. این یکی دیگر از شگفتی های بزرگ بشری می باشد. و توسط یکی از قدرتمندترین امپراطوران تاریخ برای جاودانه شدن، حداقل در خاطره جمعی بشر، ساخته شده است. افراد کمی هستند که درباره ارتش تراکوتای (ارتش قرمز مایل به قهوه ای) امپراطور چیزی نشنیده اند. کاری باور نکردنی در دنیای هنر!! سربازان، امپراطور را در جهان دیگر همراهی می کنند. مساحت این مکان 52 کیلومتر مربع است. 
خود کوه، که پوشیده از درختان و گیاهان مختلف است، و تقریبا به بزرگی هرم جیزه می باشد. احتمالا اندازه آن دو برابر میزانی است که امروز می بینیم، و این به خاطر دو هزار سال فرسایش موجود بر روی آن بوده که ابعادش را به میزان کنونی کاهش داده است. البته بر این اساس، نمی توان مقیاس دقیقی از آرامگاه اولین امپراطور چین به دست آورد. 
امپراطور شی هووانگ، شدیدا باور داشت که پس از مرگ نیز زندگی می کند و بالواقع زنده است. بنابراین، می خواست مطمئن شود که در آن دنیا نیز از قدرتی بالا برخوردار است. به همین دلیل، او در زیر زمین امپراطوری دیگری را برای خود ساخت: امپراطوری با ارتش سربازان تراکوتای (ارتش قرمز مایل به قهوه ای). 

مقبره امپراطور شین

http://www.seemorgh.com/uploads/1391/Emperor-QIN-SHIHUANGs-tomb2.jpg

محصولات ویژه

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, توسط هکتور |

 

 
 ژاندارک
برای دهه ها، زنان اجازه ورود به ارتش را نداشتند. در گذشته، زنان باید خانه را حفظ می کردند، نه آنکه در جنگ ها شرکت کرده و مبارزه می کردند. هرچند، زنان امروز می توانند...
 
                                                          
 
 
 
 
 
کمدین معروف ایلیان بوسلیر این طور می گوید: "ما زنانی را در ارتش داریم؛ امّا آنها ما را در خط مقدم قرار نمی دهند. آنها نمی دانند که اگر ما بتوانیم بجنگیم، می توانیم بکُشیم. فکر کنم ما می توانیم. تمام کاری که باید انجام دهیم، رفتن به پیش یک زن و گفتن این جمله می باشد: آیا دشمن را در آن منطقه می بینی؟ آنها خواهند گفت: چقدر در آن لباس ها چاق به نظر می رسند". 
برای دهه ها، زنان اجازه ورود به ارتش را نداشتند. در گذشته، زنان باید خانه را حفظ می کردند، نه آنکه در جنگ ها شرکت کرده و مبارزه می کردند. هرچند، زنان امروز می توانند به شاخه نظای ارتش بپیوندند، امّا نه مجاز به کارهای سخت در نیروی دریایی هستند و نه می توانند عازم خط مقدم گردند. با این وجود، امروز 20 درصد از ارتش ایالات متحده آمریکا را زنان تشکیل می دهند. اگرچه، پیشرفت به سمت برابری بیشتر میان زنان و مردان در ارتش ایالات متحده آمریکا در حال انجام است، امّا هنوز هم اختلافات زیادی وجود دارد. در ادامه به ده زن برجسته ای اشاره خواهیم نمود که چهره ارتش را تغییر دادند. 
1. ماری ای. واکِر 
 
ماری ای. واکِر
او در نیویورک و در خانه ای که طرفدار الغای بردگی بودند، متولد شد. واکِر امروزه به عنوان اوّلین و تنها زنی در تمام نیروهای ارتشی شناخته می شود که مدال افتخار کنگره را به خاطر اقدامات و کارهایش در طول جنگ داخلی آمریکا، از آن خود کرد. در حالیکه او کار خود را از ارتش آغاز نکرده بود، امّا برای حقوق زنان و اصلاح لباس آنان تلاش می کرد. پیش از آغاز جنگ داخلی آمریکا، واکِر تنها زن طبقه خود بود که دارای مدرک پزشکی از کالج پزشکی سیراکوس بود. مدّت کوتاهی پس از آنکه او مدرکش را گرفت، جنگ داخلی آمریکا شروع شد و او به عنوان افسر پزشکی داوطلب شد. اما تنها یک جواب قاطع شنید: نه. 
اگرچه به خاطر جنسیت او را نپذیرفتند، امّا واکِر با پافشاری هایش به دستیار جراح در ارتش کومبرلند در سال 1863 تبدیل شد. در طول این زمان، او لباس خود را به لباس یک افسر تغییر داد تا بتواند به راحتی با سربازان حرکت نماید. او سپس دستیار جراح پیاده نظام 52 اوهایو شد، امّا توسط متحدان در سال 1864 دستگیر شد و چهار ماه بعد آزاد گشت. او سپس در اسالت تنسی در یک یتیم خانه مشغول به کار شد. در 11 نوامبر سال 1965، او مدال افتخار دریافت کرد. در سال 1917 این مدال از او باز ستانده شد (چون مطابقت با استانداردهای تعیین شده در آن زمان نداشت)، امّا در سال 1977 به او بازگردانده شد.   

2. آنی جی. فاکس 
 
آنی جی. فاکس

آنی جی. فاکس در چهارم آگوست سال 1893 به دنیا آمد، و اوّلین زن نظامی بود که موفق به نشان قلب بنفش به خاطر شجاعت ها و رشادت هایش در رسته پرستاران نیروی دریایی آمریکا شد. هرچند این نشان به دلیل تغییرات الزام آور در رابطه با دریافت آن، از او پس گرفته شد؛ زیرا برای درفات این نشان شما باید مجروح شده باشید. او مدال ستاره برنزی را دریافت کرد که به خاطر شجاعت در دوران جنگ به افراد اعطا می گردد. این نشان به خاطر نقش فوق العاده او در طول نبرد بندرگاه مروارید به او اعطا شد. او اوّلین ستوان و سرپرستار در آوهو، هاوایی بود. 
او به عنوان پرستار تربیت شده بود تا از سربازان مجروح و در حال مرگ نگهداری نماید. امّا گفته می شود که او شجاعانه به کار خود ادامه می دادف حتّی زمانی که منطقه به شدّت بمباران می شد. او قادر بود به درستی بیهوشی را انجام دهد و حتّی می توانست به پرستاران داوطلب شهری چگونگی تمیز کردن یک زخم را آموزش دهد. فاکس مطمئنا در این شرایط سخت و طاقت فرسا، آرامش خود را به خوبی حفظ می کرد. و به همین دلیل نشان قلب بنفش به او اعطا شد. در طول جنگ جهانی دوم، به 964،409 نفر نشان قلب بنفش اعطا شد. امروز تخمین زده می شود که 287 عدد از این نشان ها، به زن های حاضر در جنگ داده شده است. 

3. مارگارت کوربین 
 
مارگارت کوربین
مارگارت کوربین در جنگ انقلاب آمریکا جنگید؛ با وجود موقعیتی که زنان در آن روزگار داشتند. او زندگی عادی چون سایر زنان داشت تا آنکه در سال 1772 با جان کوربین ازدواج کرد. آنها همراه با صدها مرد دیگر، به جنگ بر علیه نیروهای بریتانیایی پرداختند، بخصوص در دژ واشنگتن در منهتن. اگرچه جان در اوّلین شرکت توبخانه پنسیلوانیا داوطلب شده بود، امّا مارگارت حضور نداشت و در پشت جبهه خدمت می کرد. کاری که برای زنانی که شوهرانشان در جنگ بودند، کاری عادی تلقی می گشت. نقش اصلی او آشپزی، نظافت، و خدمت رسانی به سربازان بود. او زنی خانه دار در مکانی دور از خانه بود. 
هنگامی که شوهر او و دیگر مردان به میدان نبرد می رفتند، مارگارت نیز با آنها می رفت. او به شوهرش در شلیک توپ کمک می کرد تا آنکه شوهرش مجروح شد و جانش را از دست داد. او پس از این اتفاق، شجاعانه، خودش شلیک توپ را بر عهده گرفت. مارگارت در این میان سالم نماند: فک، قفسه سینه، و بازوی او آسیب دید. و سرانجام به دلیل جراحاتی که بر بدنش وارد آمده بود، تسلیم شد. او سپس در سال 1779 به فیلادلفیا رفت و پولی به او اعطا شد؛ نیمی از حقوق ماهانه یک سرباز حاضر در جنگ. بدین ترتیب، او به اوّلین زنی تبدیل شد که مستمری دریافت کرد. او همچنین اوّلین و تنها سرباز انقلابی بود که در گورستان نقطه غرب به خاک سپرده شد (تصویر بالا؛ هنرمند: هربرت نوتیل). 

4. کوردلیا ای. کوک 
 
کوردلیا ای. کوک
یکی از زنان حوزه پزشکی این لیست می باشد. کوردلیا ای. کوک در رسته پرستاران ارتش در طول جنگ جهانی دوم خدمت نمود، و اوّلین زنی است که به خاطر رشادت هایش در طول جنگ، دو جایزه دریافت کرده است: ستاره برنزی و قلب بنفش. کوک در ایتالیا مستقر گشت و توانست وظایف خود را به عنوان پرستار در طول جنگ های سخت این منطقه به خوبی انجام دهد و بسیاری از سربازان زخمی و در حال مرگ را از مرگ حتمی نجات دهد. 
ستوان کوردلیا کوک، ابتدا در سال 1943، مفتخر به دریافت ستاره برنزی شد، و او را به اوّلین زنی تبدیل کرد که توانست این جایزه را دریافت کند. مدّت کوتاهی پس از آن، جایزه قلب بنفش به او اعطا شد؛ این جایزه او را به اوّلین زن در تاریخ تبدیل نمود که به خاطر صرف زمان  و تلاش های مثال زدنی اش در طول جنگ جهانی دوم، دو جایزه ارزشمند و شایان تعریف را دریافت نموده است. 
5. السی اِس. آت
 
 السی اِس. آت
اگرچه بسیاری از زنان حاضر در این لیست پرستار بودند، ستوان السی اِس. آت پرستار تخصصی پرواز بود. آنچه که نقش او را برجسته می سازد، حضور او در اوّلین پرواز بین قارّه ای برای تخلیه در ژانویه 1943 بود. حقیقت جالب در این زمینه آن است که آت هیش آموزش رسمی درباره تخلیه هوایی ندیده بود و پیش از این پرواز، هرگز سوار هواپیما نشده بود. او در ایستگاه 159 و در بیمارستان کراچی مستقر گشت؛ در 26 ژانویه 1943، از او خواسته شد تا برای مراقبت از پنج بیمار در طول پرواز، آماده شود. آت اجازه نداد که این وظیفه جدید و ناشناخته او را از پای درآورده و شکست دهد. او برای شش روز از این بیماران مراقبت کرد تا آنها به شهر واشنگتن رسیدند. اگر این سفر با کشتی انجام می شد، چند ماه طول می کشید. 
با وجودی که او هیچ آموزشی در این زمینه ندیده بود، امّا آت کار خود را به خوبی و با موفقیّت به پایان رساند و به همین دلیل از تلاش های او تقدیر شد. به او مدال درجه یک نیروی هوایی اعطا شد، مدالی که برای اوّلین بار به یک زن اعطا شده بود. همچنین به او این فرصت داده شد تا دوره رسمی پرستاری پرواز را بگذراند. او نه تنها از تک تک بیماران به خوبی مراقبت کرد، بلکه همچنین پول خود را هزینه نمود تا برای آنها غذا بخرد. و همچنین نکاتی را در رابطه با مراقبت از بیماران در پرواز و چگونگی پشتیبانی از آنها یادداشت کرد. برخی از پیشنهادات او شامل کپسول اکسیژن و جعبه کمک های اولیه در هواپیما بود. آت همچنین ایجاد تغییر در لباس پرستاران پرواز را خواستار شد. دامن به نوعی مانع از سرعت عمل آنها در حین انجام وظایف می شد. 

6. اویتا کالب هابی 
 
 اویتا کالب هابی
سرهنگ اویتا کالب هابی، اوّلین زنی است که مفتخر به دریافت مدال لیاقت از ارتش ایالات متحده آمریکا شده است. این مدال در تاریخ 1945 به او اهدا شد. او در کیلین تگزاس به دنیا آمد و وارد کالج ماری هاردین بایلور که مخصوص زنان بود و همچنین دانشگاه تگزاس در هیوستون شد تا دو مدرک جداگانه را دریافت نماید. او به زودی با ویلیام هابی که فرماندار سابق ایالت تگزاس و همچنین ناشر هیوستون پست، ازدواج کرد. اویتا به یکی از سردبیران روزنامه تبدیل شد و بر بخش زنان وزارت جنگ تمرکز نمود. با این وجود، در طول جنگ نیروی انسانی روندی کاهشی به خود گرفت، در نتیجه اویتا تصمیم گرفت تا وارد رسته زنان ارتش شود.پس از پرستاران ارتش، این زنان اوّلین زنانی بودند که لباس نظامی بر تن کردند. او مدارج ترقی را طی نمود و سرهنگ شد. او اوّلین زنی است که مدال لیاقت ارتش ایالات متحده آمریکا را از آن خود کرده است. 
اویتا هابی پس از جنگ نیز به فعالیت های سیاسی خود ادامه داد. در آن زمان،آیزنهاور، رئیس جمهور آمریکا، او را به عنوان رئیس آژانس امنیتی فدرال منصوب نمود. او سپس برای چندین آژانس دولتی مختلف کار کرد. پس از آن به عنوان ویراستار کار نمود و سپس از شوهر بیمار خود که در حال مرگ بود مراقبت نمود. شوهرش در سال 1995 از دنیا رفت. اویتا هابی آنقدر مهم است که مدرسه ای در تگزاس به نام او می باشد، و همچنین نقل قولی از او بر روی یادبود جنگ جهانی دوم در واشنگتن دی. سی حکاکی شده است: "زنانی که در این راه قدم گذاردند، به عنوان شهروندان این کشور ارزیابی می شوند و نه به عنوان زن ... این جنگ مردم بود و همه در آن شرکت داشتند". 

7. لورتا والش
 
لورتا والش
لورتا والش در 22 آوریل سال 1896 در فیلادلفیا به دنیا آمد و اوّلین زنی بود که وارد نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا شد. در سال 1917، چند سال از جنگ جهانی اول گذشته بود و آلمان از قصد خود برای استفاده مجدد از زیردریایی های خود برای جنگ بر علیه نیروهای متفقین، از جمله کشتی هایی که با پرچم ایالات متحده آمریکا در آبها حرکت می کنند، خبر داده بود. با اعلام این خبر، آلمانی ها به چهار کشتی آمریکایی ها حمله نموده و 15 نفر را کشتند. به همین دلیل، کشتی های تجاری آمریکا نیز مسلح شده و به آنها دستور داده شد که اگر حمله ای بر علیه شان صورت گرفت، از خود دفاع نمایند. این اتفاق سبب شد تا والش در 17 مارس سال 1917 در لیست داوطلبان قرار گیرد. چند روز بعد، این دختر هجده ساله به اوّلین دفتردار زن در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا تبدیل شد. هنگامی که آتش بس اعلام شد، والش را در رزرو افراد غیر فعّال قرار دادند، امّا هنوز هم کار خود را به عنوان یک دفتردار انجام می داد. 
اگرچه زنان از چند دهه قبل از والش در نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا کار می کردند، او اوّلین زنی بود که از حقوق و مزایایی برابر با مردان برخوردار بود. زنان داوطلب پیش از او بیشتر به عنوان پرستار کار می کردند و در جامعه با عنوان شهروند شناخته می شدند و نه پرسنل نظامی. والش اوّلین زن از 13000 زنی بود که داوطلب خدمت در نیروی دریایی شدند. امروز، او بخشی مهمّی از تاریخ زنان و همچنین تاریخ نیروی دریایی را تشکیل می دهد. 

8. اوفا جانسون 
 
 اوفا جانسون
اوفا جانسون فرصتی را به دست آورد تا در تاریخ 12 آگوست سال 1918، تاریخ ساز شود. هنگامی که وزیر نیروی دریایی به زنان اجازه داد تا وظایف دفتری داشته باشند و به نیروی دریایی و تفنگدارانش خدمت برسانند. جانسون با شنیدن این خبر، یک ثانیه را هم هدر نداد و روز بعد اسم او در لیست جای گرفت. در طول جنگ جهانی اوّل، تنها 304 زن داوطلب دیگر وجود داشت. بیشتر این زنان شغل هایی چون آشپزی، نظافت، آموزش برای پرستار شدن و کار به عنوان منشی را بر عهده گرفتند. در آن زمان، زنانی که داوطلب می شدند این عنوان را داشتند: "یک مرد را از میدان نبرد دور کرده است". بسیاری از زنانی که در آن زمان این شغل ها را بر عهده گرفته بودند، فرستادن سربازان بیشتر به فرانسه را مجاز می کردند. 
اوفا اوّلین زنی بود که داوطلب اعزام به جبهه های جنگ شد. او پیشاهنگ لیستی 18000 نفری از زنان بود که در طول جنگ جهانی اول در این لیست جای گرفتند. در واقع، زنان نیمی از پرسنل پایگاه های مختلف در سراسر ایالات متحده آمریکا را تشکیل می دادند. این تعداد بیش از تعداد سربازانی بود که برای جنگ با ژاپنی ها به سواحل غرب فرستاده شدند. 

9. الیزابت سی. نیوکام
http://www.seemorgh.com/uploads/1391/06/dodgecity1876.jpg
اگر همیشه دوست داشتند، زندگی مدرن فردی چون ژاندارک را بخوانید، بهتر است سراغ الیزابت نیوکام بروید. زندگی این دو دختر بسیار شبیه به یکدیگر است. در حالیکه هیچ روح الهی از او نخواسته بود که به جنگ برود، در سپتامبر 1847، نیوکام مسیر خود را برای ورود به جنگ در دژ نظامی لیوین وورث آغاز کرد، برای آنکه در جنگ میان آمریکایی ها- مکزیکی ها شرکت کند. او نیز برای آنکه بتواند وارد جنگ شود، مانند ژاندارک، لباس مردانه بر تن کرد. نیوکام با موفقیت مثال زدنی به مبارزه با آمریکایی های بومی در شهر داگ پرداخت، هرچند سرانجام ده ماه بعد مشخص شد که او یک زن است. هنگامی که این حقیقت آشکار شد، او را عودت داده و اجازه بازگشت به میدان مبارزه را ندادند. 
در جولای 1848، از نیوکام به خاطر رشادت های مثال زدنیش در جنگ تشکر کردند. با تصویب لایحه ای خاص در تاریخ 19 جولای 1848 در کنگره، زمینی 160 هکتاری به نیوکام بخشیده شد. علاوه بر این زمین، به او حقوقی برابر با یک سرباز را که ده ماه در جنگ خدمت کرده است، و همچنین سه ماه اضافی، پرداخت کردند. به دلیل فقدان اسناد دولتی در این رابطه، اطلاعات زیادی درباره نیوکام وجود ندارد (عکس: شهر داگ، کانزاس). 

10. ژاندارک 
 
 ژاندارک
اگرچه او به عنوان دختر دهقان در شرق فرانسه بزرگ شد، امّا امروز از او با نام ژاندارک و به عنوان نماد قدرتی که زنان می توانند، حتّی در ارتش، داشته باشند، شناخته می شود. با وجود این حقیقت که بسیاری در گذشته و حتّی در دوران امروز، نسبت به موفقّیت زنان در حرفه نظامی، با دیده تردید می نگرند. در طول جنگ صد ساله، ارتش فرانسه با رهبری ژاندارک، به پیروزی هایی در چندین جنگ دست یافت. البتّه، ژاندارک مجبور شد تا زندگی مردانه را برای خود برگزیند، که منجر شد تا او موهایش را کوتاه نموده و لباس مردانه بر تن کند. در حالیکه بسیاری باور نداشتند که هدایت الهی از او خواست تا فرانسه به پیروزی هایی دست یابد و سرزمین مادری را از بریتانیا پس بگیرد، امّا در واقع این او بود که سبب موفقیت ارتش فرانسه شد. در واقع، ژانداک توسط پادشاه چارلز ششمفرستاده شد تا اورلئان را از محاصره نجات دهد، و توانست تنها در 9 روز به این محاصره پایان دهد. او زمانی توانست این کار را انجام دهد که ژنرال ها را متقاعد نموده و بر خودبینی طولانی مدّت آنها مُهر خاموشی زند. 
ژاندارک در آغاز بسیار موفق عمل کرد، و در چند جنگ بر علیه بورگاندیانز پیروز شد و حتّی توانست به چینون رفته و با پادشاه صحبت نماید. با این وجود، ژاندارک در 30 می سال 1430 دستگیر شد و به زندانی در روئین فرانسه فرستاده شد. جایی که او محاکمه شد و حکم الحادش صادر گشت. در پایان او محکوم به اعدام با سوزانده شدن در آتش شد. با این وجود، در ژوئن سال 1456، محاکمه دیگری برای او ترتیب داده و او را شهید خواندند و لایق بهشت برین دانستند. امروز، او یک قدیسه، قهرمان و "دوشیزه اورلئان" می باشد.  

محصولات ویژه

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, توسط هکتور |

 

پارک بِتُن- ویسکانسین
هدف و پیام بسیاری از این بناها آشکار است، امّا برخی از آنها عجیب تر و مبهم تر هستند. در اینجا به برخی از این آثار عجیب از سراسر این کره خاکی اشاره می کنیم.....
 
                                                          
 
 
 
 
بناهای تاریخی در سراسر جهان، برای احترام به افراد مهم یا جنبش های سیاسی، مذهبی، و تاریخی ساخته شده اند. هدف و پیام بسیاری از این بناها آشکار است، امّا برخی از آنها عجیب تر و مبهم تر هستند. در اینجا به برخی از این آثار عجیب از سراسر این کره خاکی اشاره می کنیم. 

1. کارهنج- ایالات متحده آمریکا
در گوشه ای از شمال غربی نبراسکا، نسخه عینی منحصر به فرد از استون هنجانگلستان از دشت های بلند، سر بر افراشته است. کارهنج در سال 1987 و با اتومبیل های آن زمان که خاکستری رنگ بودند، به مانند استون هنج ساخته شد. این مکان توسط جیم ریندِرز ساخته شد، به عنوان یادبودی برای پدرش. مکانی که پیشتر مزرعه پدرش بود. 

 کارهینج
2. کاخ ایدال- فرانسه
فردیناند چیوال، پستچی فرانسوی و ساکن روستای هاتیرویس در جنوب شرقی فرانسه بود. او هر روز در مسیر کاری خود، سنگ ها را جمع می کرد تا بتواند کاخ ایدال خود را بسازد. ساخت این کاخ 33 سال به طول انجامید، از اواخر دهه 1890 تا دهه 1920 میلادی. این کاخ ترکیبی از سبک های مختلف معماری را در خود جای داده است، و از کتاب مقدس و دیگر منابع مذهبی نیز الهام گرفته است. چیوال در قبرستانی نزدیک به این محل به خاک سپرده شده است، در آرامگاهی که خود او از سنگ ساخت. 

 کاخ ایدال
3. یادبود اسب دیوانه 
این بنا که ساختش در سال 1948 آغاز شده و هنوز به پایان نرسیده است، در تپه های سیاه ایالت داکوتای جنوبی قرار دارد؛ و روزی به بزرگ ترین مجسمه جهان تبدیل خواهد شد. ارتفاع آن 563 فوت و پهنای آن 641 فوت خواهد بود. این مدل که تصویرش را در پایین می بینید، جنگجو اوگلالاکوتا را سوار بر اسب نشان داده و او را جاودان می سازد. 

یادبود اسب دیوانه
4. سوئیس
در شهر برن کشور سوئیس، یک فوّاره آزاردهنده، غولی را به تصویر کشیده است که در حال خوردن یک نوزاد برهنه می باشد. در حالیکه در بغل دیگرش، چند کودک ترسان را گرفته است. این فواره که در سال 1546 ساخته شده است، با نام مجسمه آدم خوار شناخته می شود. گفته می شود که این مجسمه، داستان کورونوس از اساطیر یونانی را به تصویر می کشد که کودکان خود را می خورد تا تاج و تختش را نربایند. افسانه های دیگری نیز درباره ریشه های این مجسمه وجود دارد. امّا بدون توجه به معنای آن، به مردم محلی یادآوری می کند تا با کودکان درست رفتار کنند. 

 سوئیس
5. غول فیریمونت 
مخفی شده در زیر یک پُل و در محله ای سرشار از تناقض در سیاتل آمریکا، غول فیریمونت با تک چشم خود که از زیر کلاه قالپاق مانندش بیرون زده، به رهگذران و بازدیدکنندگان خیره شده است. این غول 18 فوتی، توسط هنرمندانی ساخته شده است که در دهه 1990 میلادی در یک رقابت ملّی برنده شده بودند. 

 غول فیریمونت
6. کوه سنگی- گرجستان 
کوه سنگی یک گنبد بزرگ گرانیتی است که ارتفاعی نزدیک به 1700 فوت و محیط تقریبی آن تقریبا 5 مایل است. این بنا در کشور گرجستان و در شهری به همین نام ساخته شده است. کناره کوه، یک برجسته کاری را به تصویر می کشد که سه چهره اصلی دولت های متحد آمریکا را نشان می دهد: استون وال جکسون، رابرت ای. لی، و جفرسون داویس. 

 کوه سنگی- گرجستان
7. پارک مومینتو- بوداپست 
این موزه سر باز که با نام پارک مومینتو شناخته می شود، در بوداپست ساخته شده است. پارکی که مجموعه غریبی از مجسمه ها و بناها را در خود جای داده است. پس از آنکه کمونیسم در سال 1989 در مجارستان به پایان رسید، این کشور مجسمه رهبران کمونیسم مانند ولادیمیر لنین و کارل مارکس را که در سراسر کشور قرار داشتند، جمع نمود. چهار سال بعد، یعنی در سال 1993، این پارک به روی عموم مردم باز شد تا نمادهای دورانی را به نمایش بگذارد که روزگاری در اوج بود. 

پارک مومینتو- بوداپست
8. پارک بِتُن- ویسکانسین 
این پارک که در ویسکانسین قرار دارد، موزه ای در فضای آزاد است که 237 مجسمه ساخته شده توسط یک چوب بُر بازنشسته به نام فِرِد اسمیت را به نمایش عموم گذاشته است. تمامی آنها از بِتُن ساخته شده اند و با شیشه شکسته، سرامیک و دیگر مواد تزئین شده اند. این مجسمه ها، تاریخ منطقه و کشور را از اواخر دهه 1800 میلادی تا اوایل دهه 1900 میلادی نشان می دهد. موضوعاتی چون فولکلور آمریکایی و تاریخ بومیان آمریکا. اسمیت دلیل خود از ساختن این پارک را اینطور بیان می کند: "برای تمام آمریکایی های سراسر جهان ساخته شده است. آنها به چیزی شبیه این نیاز داشتند".  

پارک بِتُن- ویسکانسین
9. مرتع کادیلاک- تگزاس 
مرتع کادیلاک که در چراگاهی بین ایالتی در تگزاش واقع شده است، یک جاذبه کنار جاده ای عجیب و غریب است. در سال 1974 ساخته شده است و شامل ردیفی از اتومبیل های کادیلاک نیمه سوخته می باشد. نقاشی گرافیتی و دیگر پیام های اسپری شده بر روی اتومبیل ها، توسط گروه هنری مورچه مزرعه انجام شده است. آنها این بنا را ساختند و به همین دلیل، بسیار رنگارنگ و جالب توجه می باشد. 

مرتع کادیلاک- تگزاس
10. پراگ 
خیابان سنت وینسیسلاس، که قدیس محافظ جمهوری چک به شمار می آید، با مجسمه های بسیاری از سراسر کشور پوشانده شده و مورد احترام قرار گرفته است. امّا مجسمه سنت وینسیسلاس سوار بر اسب مرده، در پراگ، تمام آن مجسمه ها را به معنای واقعی کلمه، وارونه جلوه داده و تحت تاثیر خود قرار می دهد. این مجسمه که در گالری یک مغازه آویزان شده است، در سال 1999 و به تقلید از یکی از مجسمه های واقع در سمت راست یکی از میدان نزدیک مغازه، ساخته شده است. 

محصولات ویژه

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, توسط هکتور |

 

قلعه
از همان زمان صدای روح ها شنیده شد، اشباحی نیز در گوشه و كنار دیده شد و سربازان فانتوم نیز مشاهده شدند، همه این موارد باعث شد تا.....
 
                                                          
 
 
قلعه ها همیشه در تصورات ما  و در داستای تخیلی دوران كودكی مان جایگاه مخصوص خود را داشته اند. این مكان ها فضایی اسرار آمیز و  خانه هایی سلطنتی داشته اند كه توسط پادشاه قهرمان از موجودات افسانه ای محافظت می شود و همواره یك پرنسس تنها نیز حضور داشته است كه به وسیله پادشاه قهرمان نجات داده می شود. همه این موارد باعث شكل گیری باورهای كودكی ما می شود. قلعه های واقعی مكان های ترسناكی هستند و تاریخ های دلهره آوری دارند- از زندانیان فراموش شده تا شكنجه دشمنان... البته لازم به یادآوری است که روح های سرگردان در راهروهای قلعه نیست! در اینجا به 10 تا از ترسناك ترین قلعه ها در سرتاسر جهان را اشاره می كنیم. 

1.  قلعه بران- ترنسیلوانیا، رومانی
در افسانه ها آمده است كه برام استوكر از این قلعه به عنوان خانه ای برای دراكولا استفاده می كرده است. چندین قلعه در اطراف رومانی وجود دارد كه ادعا می شود خانه واقعی و حقیقی دراكولا است؛ اما قلعه بران، با نام قلعه دراكولا شناخته می شود، این قلعه در سال 1212 ساخته شده است و به عنوان یك قلعه افسانه ای از آن یاد می شود- Vlad Tepes aka Vlad the Impaler، از این مكان به عنوان مكانی برای شكنجه دشمنان یاد می شود. امروزه بازدیدكنندگان می تواند به تنهایی از این قلعه دیدن كنند و یا اگر جرات كافی ندارند، امكان استفاده از یك راهنما برای بازدید از این مجموعه وجود دارد. 

  قلعه برن
2.    قلعه تامورث، استافوردشر، انگلیس
اولین قلعه ای كه اشباح در آن رفت و آمد می كنند- قلعه تام ورث است كه روح یك بانوی سیاه پوست و سفید پوست در آن رفت و آمد می كنند، صداها و اشباحی دیده و شنیده می شود. گفته می شود زن سیاه پوست روح راهبه ادیتا (Editha) است كه به وسیله دعای راهبه های خشمگین كه از صومعه اخراج شده اند، از قبر خارج شده است. همچنین گفته می شود زن سفیدپوست بعد از اینكه متوجه كشته شدن معشوقش در جنگ می شود، خودش را از قلعه بیرون انداخته است. 

 
   قلعه تامورث
3.    بری پامری، دوون انگلیس
گفته می شود بری پامری یكی از قلعه های اشباح در انگلیس است و یك بانوی سفید پوست دارد. این موضوع در مقایسه با قلعه تامورث بسیار ناراحت كننده تر است.  این باور وجود دارد كه بانوی سفید پوست بری پامری، روح مارگارت پامری است كه به وسیله خواهر شیطان صفتش النور به قتل رسیده است. همواره این شایعه وجود داشته است كه بانو النور به خواهر كوچكتر و زیباتر خود حسادت می كرده است و وی را به مدت دو دهه در سیاه چال زندانی كرده است. گفته می شود روح او به صورت از نوك سر تا نوك پا به صورت كاملا سفیدپوش ظاهر می شود. او اغلب در خیابان قلعه مارگارت در گذر است.مردم می گویند هروقت با روح او مواجه می شوند، دچار ناراحتی، خشم و یا ترس می شوند. 

  بری پامری
4.    قلعه ادینبرگ، ادینبرگ اسكاتلند
قلعه ادینبرگ در یكی از شهرهای اروپا واقع و به محل رفت و آمد روح بدل شده است. صدای مبهم طبل اغلب توسط بازدیدكنندگان شنیده می شود، اگرچه هیچ كس تا به حال خود طبل زن را ندیده است. این باور وجود دارد كه صدای طبل مربوط به روح پسر بی سری است كه قبل از حمله به قلعه، خود را از ساختمان به بیرون پرتاب كرده است. وجود گورستانی از سگ ها در اطراف قلعه باعث آمد و شد ارواح شده است، این درحالی است كه سیاه چال به دلیل موارد غیرمنتظره كه حتی به لحاظ علمی هم مورد آزمایش قرار گرفته است، محل رفت و آمد ارواح شده است. این ساختمان بر روی زمین های 900 ساله باقی مانده از آتشفشان قدیمی ساخته شده است. 

 قلعه ادینبرگ
5.    قلعه بولدویدن، ولز
در سال 1829، مالك فعلی قلعه، آقای جان هی ویلیامز، استخوانهایی را نزدیك یكی از دودكش ها پیدا كرد. قلعه تحت بازسازی بود، اما این یافته های ترسناك باعث وحشت صاحب قلعه نشد. او دستور ادامه بازسازی را داد و استخوان ها را دوباره بازسازی كرد.  از همان زمان صدای روح ها شنیده شد، اشباحی نیز در گوشه و كنار دیده شد و سربازان فانتوم نیز مشاهده شدند، همه این موارد باعث شد تا قلعه بولدویدن در لیست ترسناك ترین قلعه های جهان قرار گیرد. در سال 2004 از این قلعه در مستند ارواح (Most Haunted) استفاده شد. 

  قلعه بولدویدن
6.   قلعه دانلوس، ایرلند شمالی
دلایل زیادی برای ساخته شدن این قلعه در خطرناكترین نقطه یعنی بر روی صخره سواحل شمالی آنتریم وجود دارد. در سال 1586 یك دشمنی بزرگ خانوادگی در این قلعه به وجود آمد كه نهایتا منجر به اعدام نگهبان قلعه شد. ظهور شبح او از زمانی اتفاق افتاد كه شایعاتی مبنی بر مشاهده یك فرد با شنل بنفش و موی دم اسبی بر سر زبان ها افتاد. در سال 1639 آشپزخانه در دریا سقوط كرد و منجر به مرگ چند خدمتكار شد. امروزه بازدیدگنندگان از احساس سرما در برخی از بخش های قلعه خبر می دهند، این درحالی است كه كاركنان فروشگاه كادو فروشی اغلب از حركت اسرار آمیز كتاب ها و روشن شدن خود به خود رادیوها صحبت می كنند. 

 قلعه دانلوس
7.    قلعه موشام، اتنبرگ، اتریش
درحال حاضر قلعه موشام به عنوان قلعه جادوگران شناخته می شود. این قلعه شاهد مرگ وحشتناك هزاران زن جوان بوده است كه متهم به جادوگری شده بودند و به همین خاطر پس از شكنجه به قتل رسیدند. اتاق های وحشتناك شكنجه در سیاه چال ها و در زیر قلعه وجود داشته است. مرگ تعداد زیادی از زنان جوان در اتریش از خونبارترین محاكمه های جادوگران محسوب می شود.  

  قلعه موشام
8.    قلعه پردجاما، اسلوونی
قلعه پردجاما كه قدمت آن به سال 1274 بر می گردد، تاریخ خونباری دارد. در افسانه ها آمده است كه دزد بدنام از قرن 15 با خانواده اش از آتش انتقام امپراطور مقدس رم فرار كرد و در این قلعه ساكن شد. وقتی این قلعه را با خانواده اش پیدا كرد، ویران شده بود. در سال 1511 آن را بازسازی كرد اما مدت زیادی نگذشت كه به خاطر زلزه دوباره ویران شد. برای بار سوم این قلعه در سال 1567 بازسازی شد و هنوز این قلعه در درون یك غار پابرجاست.  با توجه به تاریخ 700 ساله خشونت بار، این قلعه محل رفت و آمد ارواح شده است.  

 قلعه پردجاما
9.    قلعه شیلیگام، نورتامبرلند انگلیس
قلعه دیگری در انگلیس به عنوان یكی از مكانهایی كه ارواح زیاد در آن رفت و آمد می كند، شناخته می شود. روحی كه مردم بارها آن را مشاهده كرده اند، مربوط به پسری آبی رنگ است. به نظر می رسد كه وی در یك اتاق صورتی به دار آویخته شده است جایی كه روح های زیادی در آن مشاهده شده است. مهمان هایی كه در اتاق صورتی ایستاده اند، صدای ندبه فردی را به همراه نورهای آبی رنگ در اتاق یا هاله های آبی بالای تخت خواب می شنوند. بعد از انجام یك سری كارهای بازسازی در قلعه و پیدا شدن جسد یك مرد و یك پسر كه در یك دیوار 10 فوتی پنهان شده بود، این اشباح سرگردان آرام گرفتند؛  اینكه آیا این اتفاقات واقعی بودند و یا راهی برای جذب گردشگر، كسی نمی داند. 

 قلعه شیلیگام
10.    قلعه بلكورت، نیوپورت، رود آیلند ایالات متحده آمریكا
ساخت و ساز این قلعه در سال 1891 آغاز و در سال 1894 به پایان رسید. این قلعه، خانه تابستانی اولیور هازارد پری بلمونت بود كه این قلعه را با تاكید زیاد بر روی رنسانس فرانسه و گوتیك دكور طراحی كرد. این قلعه توسط خانواده تینی در سال 1956 خریداری شد و از سوی هارولد تینی تقدیر شد. امروزه، گفته می شود روح وی هنوز هم در بخشهایی از ساختمان مورد علاقه اش در حال پرسه زدن است. این قلعه اكنون به فروش گذاشته شده است و قیمت فعلی آن حدود 7.2 میلیون دلار است. 
 
 قلعه بلكورت

محصولات ویژه

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, توسط هکتور |

 

جزیره سوکوترا
مثل جزایر گالاپاگوس این جزیره هم بالغ بر 700 گونه مختلف گیاه و جانور را در خود جای داده است. که یک سومشان فقط مخصوص این منطقه هستند و در هیچ کجای جهان یافت نمی شوند....
 
                                                          
 
 
سوکوترا یک مجمع الجزایر کوچک یمنی از چهار جزیره در مکانی پرت در اقیانوس هند و از یک سو نزدیک ساحل شاخ آفریقا قرار دارد و حدود 350 کیلومتر از جنوب شبه جزیره عربی فاصله دارد. سوکوترا یکی از دورافتاده ترین مکان های روی زمین و منطقه ای اقلیمی است. دارای زمین های ساحلی هموار با فرم های باریک، فلات های آهکی با غارها و کوه هایی با ارتفاع 1.525 متر بالاتر از سطح دریا.

http://www.seemorgh.com/uploads/1391/07/356ytrhgfjghkj.jpg

سوکوترا
مثل جزایر گالاپاگوس این جزیره هم بالغ بر 700 گونه مختلف گیاه و جانور را در خود جای داده است. که یک سومشان فقط مخصوص این منطقه هستند و در هیچ کجای جهان یافت نمی شوند. این منطقه هوایی گرم و خشک و نامناسب دارد و با این وجود گیاهان عجیبی اینجا می روید. درختان اینجا ظاهری شبیه قارچ دارند.

سوکوترا

سوکوترا

سوکوترا

سوکوترا
درختان رز بیابان که تنه آنها بیشتر شبیه پای فیل است.

سوکوترا

سوکوترا
درخت خون اژدها در جلوی کوه های Skund در جزیره سوکوترا قرار دارد. دلیل نام گذاری این درخت به خاطر این است که هرگاه خراشی روی پوسته آن ظاهر شود مایع قرمز رنگ غلیظی از آن دفع می شود.

سوکوترا

http://www.seemorgh.com/uploads/1391/07/preview.jpg

سوکوترا

http://www.seemorgh.com/uploads/1391/07/socotra_island_20.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1391/07/socotra_island_21.jpg

http://www.seemorgh.com/uploads/1391/07/socotra_island_23.jpg

محصولات ویژه

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, توسط هکتور |

 

موزه تاریخی پزشکی موتر
شهرت زیاد این موزه به خاطر اسکلت های ترسناک واستخوان آویزان شده از قفسه ها و طبقات، جمجمه افراد مشهور، جسد زنی که بدنش در یک موم مانند صابون قرار ارد، دوقلوهای بهم چسبیده....
                                                          
جهان مملو از چیزهای عجییب و غریب است و چه کسی در حقیقت بهتر از ما قادر به دانستن آن می‌باشد؟ از فرقه غیر معمول  و سنتهای خاص و مختلف، حیوانات غیر عادی و ترسناک تا خلقت انسان های عجیب و شگفت انگیز، اینها یک لیست بی پایان از عجیب ترین چیزهای که در دورترین نقاط جهان پنهان باقی مانده می‌باشد. ما در اینجا شما را به یک سفر به پنج مکان از بدترین مکانهای دنیا می‌بریم که بی شک شما را شگفت زده وگاهی هم می‌ترساند.

تالاب ترانک در جزایر مایکرونیزیا
ارواح اسرار آمیز تالاب ترانک همیشه یکی از محبوترین جاذبه های گردشگری میان کاوشگران و غواصان بوده است. بخش زیادی از نیروهای نظامی ‌ارتش ژاپن اکنون در اعماق  آبهای این تالاب خوابیده اند. این هواپیما در سال 1944 سقوط کرد و به عمق آب فرو رفت. وقتی که در اعماق این آبها شنا می‌کنید به اشیاء، لاشه کشتی ها وا جساد به جا ماننده  برخورد می‌کنید. تقریبا به مدت 25 سال هیچکس بدلیل حدودا هزار بمب کشف نشده اجازه غواصی در این مکان را نداشت.

تالاب ترانک
موزه تاریخی پزشکی موتر در فیلادلفیا
موزه  پزشکی –پاتولوژی موتر که شامل تجهیزات قدیمی‌ پزشکی و نمایش اقلام زیست محیطی است، شهرت زیاد این موزه به خاطر اسکلت های ترسناک وا ستخوان آویزان شده از قفسه ها و طبقات، جمجمه افراد مشهور، جسد زنی که بدنش در جایی که دفن شده تبدیل به موم شده، دوقلوهای بهم چسبیده مشهور با یک کبد مشترک، قسمتهای از بدن افراد سرشناس و همه نوع چیزهای ترسناک و عجیب را در این موزه می‌توان یافت.

موزه تاریخی پزشکی موتر
مرداب مانچاک واقع در لوزیانا
مرداب مانچاک که بنام مرداب ارواح نیز شهرت دارد در لوزیانا واقع شده است. گفته می‌شود این مکان توسط ملکه ودوو زمانیکه او را در اوایل قرن20 به زندان انداختن نفرین شده است. نتیجه این کار ناپدید شدن سه دهکده بوسیله طوفانی شدید در سال 1915 بود. این مکان بوسیله کشتی های حامل توریست در حالی که روی مرداب شناورند و نور مشعل راهشان را روشن کرده و درختان کهن سرو و رشته های خزه که از درختان آویزانند آنجا را احاطه کرده است.

مرداب مانچاک
گورستان پاریسی در فرانسه
سردابی واقع  در پاریس که شهرت آن بخاطر زیر زمینی  که ظروف مخصوص نگهداری استخوان مردگان در آن است می‌باشد، استخوانها و اسکلتهای بسته بندی شده مانند اجناس داخل یک انبار در دو ضلع یک راهرو قرار گرفته اند. این مکان حدود 187 کیلومتر از بخش زیرین کل شهر را دربر گرفته است، همچنین  نوشته هایی به چشم می‌خورد که بطور کلی شامل تاریخ فرانسه می‌شود. هوای اینجا خشک است و به همین دلیل فساد و پوسیدگی در آن بسیار ناچیز است. این مکان توسط ماموران بازرسی پلیس برای مدتی به دلیل افسانه ها و شایعاتی از قبیل: گروه کثیری از مردگان و خون آشام ها بسته شد. اگرچه آنها بوسیله هیچ کسی دیده نشده اند.

گورستان پاریسی
چرنوویل در اوکراین
شهر متروک پرپیات در شمال اوکراین واقع شده است که در کیو ابلاست آن در سال 1970نیروگاه انرژی هسته ای چرنویل خانه های کارگران را درآنجا تاسیس کرد.حادثه چرنویل که بدترین حادثه اتمی‌غیر نظامی‌تاریخ جهان است در سال 1986رخ دادکه درآن موجب منفجر شدن راکتور شدکه این انفجار باعث انتشار مواد رادیو اکتیو در محیط وانفجار عظیم که باعث از بین رفتن راکتور شد.
وسایل و خانه های رها شده صدای جیر جیرلولاهای درهای باز آپارتمان ه اکه بوسیله باد به گوش می‌رسند همه شکل وحشت و مرده ای به شهر داده است.

چرنوویل

محصولات ویژه

نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 25 آبان 1391برچسب:, توسط هکتور |

 مردی بسیار عجیب که در هیچ قبری جای نگرفت (+عکس)

این ماجرا در سال 1936 میلادی در اسپانیا روی داده است.فدریكو گارسیا لوركا( fedricu garcia lorca ) شاعر ونویسنده پر آوازه اسپانیا از معدود انسانهایی بود كه در نوشته های خود به چگونگی مرگش نیز اشاره داشته بود.مثلا در شعر تن حاضر كه در سال 1935 یك سال قبل از مرگ سروده شده است میگوید: گور من كجاست؟ كفن را كه می چروكاند؟ دروغ است هر چه میگوید!

فدریكو انسانی خونگرم و مخالف با تمامی سیاست بازی های آن عصر بود تنها دلایلی كه از بازداشت واعدام او در دسترس میباشد این است كه فردی خودخواه و كج اندیش به نام آلونسو (alonso)یكی از اعضای جنبش فالانژ به صورت خود سرانه و از روی كینه شخصی اقدام به توقیف او نمود و بدون هیچ محاكمه ای نیز او را به قتل رساند.
 
 
بعد ها یكی از هم سلولی های لوركا شخصی به نام مورلا لینچ(morla lynch)از طریق مطبوعات اعلام كرد كه فدریكو یك روز قبل از مرگ به او گفته بود من از مرگ وحشت دارم نه از عواقبش بلكه از این حالت خوفناك كه با خودم ودا میكنم. احساس مهیب اینكه در عزیمت و رفتنم. همچنین او اعلام كه لوركا از 54 ساعت قبل موضوع وچگونگی اعدام خویش را میدانست و سایر زندانیان از این پیشگویی او در شگفت مانده بودند در سحرگاهان 20 اوت 1936 دو نفر از نگهبانان فالانژ به همراهی آلونسو لركا را از زندان ویزنار(viznar)خارج نموده و جهت كشتن به بیابانهای كولونیا(colonia)انتقال دادند.
 
مردی بسیار عجیب که در هیچ قبری جای نگرفت (+عکس) www.taknaz.ir

 طبق تعریف یكی از نگهبانانی كه در حمل لوركا شركت داشت و بعدا هم از طرف مردم به محاكمه كشیده شد در طول راه فدریكو مرتبا میپرسید كه حد اقل جرم او را قبل از مرگش به او بگویند آن نگهبان میگفت او به قدری شجاعانه بر خورد میكرد كه ما در كشتن او به تردید افتاده بودیم.آلونسو كه متوجه تاثیر گفته های او در ما شد فوراً لركا را بر روی تپه ای برد و ما صدای شلیك دو تیر پی درپی را شنیدیم او فریاد زد به هیچ چیز دیگر ایمان ندارم جز خدا و مادرم...!! آن سه دژخیم لوركا را در گوری بینام ونشان دفن نمودند برای رفع هر گونه شكی اتوموبیل سواری خود را بر روی قبر او نگاه داشته و پس از باز كردن هر چهار چرخ ماشین زمانی كه بدنه 
اتومبیل كاملاً بر روی گور فدریكو قرار گرفت آن را آتش زدند.
 
مادرلوركا میگفت نزدیكی های صبح روز 20 اوت ناگهان از خواب بیدار شدم .حس عجیبی داشتم فكر میكردم كه كودكی از سینه ام شیر میخورد .این نحوهُ شیر خوردن را كاملا می شناختم,تنها فدریكوی كوچولو چنین میتوانست سینه هایم را بمكد... صدایش در گوشم زنگ میزد مادر دوستت دارم با هزاران تقلا مجدداً خوابیدم. موقعی كه بیدار شدم بستر خود را از گریه خیس و نمناك یافتم.

به گزارش تکناز پس از محاكمه آلونسو همدستانش مردم به سوی بیابانهای كولونیا هجوم برده و اتوموبیل را پیدا كردند آنرا جابجا كردند قبر لوركا را شكافتند... غیر از دو گلوله شلیك شده و مقداری خون گرم چیز دیگری درون گور وجود نداشت خون به گرمی چسبناك و گرم بود كه گویی چند دقیقه از ریختن آن نمیگذشت و هنوز هم بوی باروت از گلوله ها به مشام میرسید.
 
موقعی كه مردم بهت زده پی به این معجزه بردند به سراغ مادر فدریكو رفتند و موضوع را به او گفتند مادر داغ دیده با چهره ای اندوهگین و چشمانی گریان به مردم گفت مدت هاست كه از این موضوع خبردارم... خود فدریكو آمد و تمامی حقایق را به من گفت او الان در جای راحتی زندگی میكند بهتر است كه تا به ابد نیز همانجا بماند.

محصولات ویژه

نوشته شده در تاريخ شنبه 13 آبان 1391برچسب:, توسط هکتور |

 دیوار بزرگ چین ، آرامگاه تاج محل (هند) ، شهر باستانی پترا (اردن) ، مجسمه حضرت مسیح ریودوژانیرو (برزیل) ، ویرانه های ماچو پیکچو متعلق به تمدن اینکا (پرو) ، هرم و بقایای شهر چیچن ایتزا متعلق به تمدن مایا (مکزیک) و کولوسئو رم (ایتالیا) به عنوان عجایب هفتگانه جدید جهان انتخاب شدند.

 

 

چیچن ایتزا

چیچن ایتزا اثری باستانی از تمدن مایا است که در کشور مکزیک واقع شده است. این اثر جزو میراث جهانی یونسکو به شمار می‌رود. در سال ۲۰۰۷ میلادی، این اثر به همراه ۶ اثر دیگر در یک رای گیری جهانی به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید معرفی شدند.

محوطه (سایت) چیچن ایتزا شامل چندین ساختمان سنگی است که قبلاا به عنوان قصر، معبد، حمام، مغازه و ... به کار می‌رفته اند. مطرح ترین قسمت های آن عبارتند از

* El Castillo (قلعه)
o مهمترین اثر این مجموعه، El Castillo ( به معنای قلعه در اسپانیولی) است که عبارتست از هرمی پلکانی که از هر چهار طرف دارای پله‌هایی تا بالای هرم است. این معبد، متعلق به خدای آسمان بوده است.

* معبد جنگجویان
* محوطه بازی
* سایر سازه ها
o معابد و سازه‌های دیگری نیز در محوطه اثر تاریخی چیچن ایتزا قرار دارند.
 
 

 
 

 
 


 مجسمه حضرت مسیح برزیل
 

 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
مجسمه مشهوری که در برزیل در شهر Rio de Janeiro قرار دارد و بسیاری از مردم آن را در تلویزیون دیده اند در حقیقت مجسمه مسیح منجی است. این مجسمه با 125 فوت ارتفاع در سال 1926 و در ارتفاع ۷۱۰ متری نوک کوه Corcovado ساخته شده است. مجسمه مذکور حالت ایستاده عیسی مسیح را در حالیکه دستان خود را کاملاً باز کرده است نشان می دهد که این حالت نشان دهنده پذیرش همه انسانها در آغوشش است. مجسمه عیسی مسیح نشانه برزیل است که امروزه شهرتی جهانی پیدا کرده است.
 
توریستهایی که از برزیل دیدن می کنند حتماً به دیدن این مجسمه نیز می روند. دست چپ این مجسمه به سمت شمال شهر Rio de Janeiro و دست راست آن به سمت جنوب شهر اشاره می کند. مناظر بسیار جذابی را می توان از آنجا مشاهده کرد که نفس را در سینه تماشاچی حبس می کند. این مناظر شامل شهر Rio، خلیج، کوه Sugarloaf و ساحل رودخانه های Copacabana و Ipanema می شود. علاقمندان به فوتبال نیز می توانند منظره ای از استادیوم را مشاهده نمایند.
 
 


 
کولوسئوم
 

Coliseum معروفترین آمفی تئاتر دایره وار(بیضی) عظیم تاریخی که تعداد ردیف‌های صندلی آن به تعداد پنجاه هزار ودارای ۸۰ در ورودی است. واژه کلوسئوم به معنی «جایگاه بزرگ» نام دیگر آن آمفی تئاتر فلاویوسی(amphitheaterum flaviusi) است. ساخت کولوسئوم توسط Vespasian (وسپاسین)امپراطور سالهای ۶۹ تا ۷۰ روم پایه گذاری شد، پس از آن پسرش Titus (تیتوس)در سال ۸۰ بعد از میلاد آنرا بنا کرد، که نهایتا توسط Domitian (دومتین)برادر Titus که در سال ۸۱ بر وی غلبه کرد و بر جایگاه امپراطور روم نشست، کامل شد و به پایان رسید. کولوسئوم به عنوان اولین آمفی تئاتر دائمی و ماندگار ساخته شده در روم، در زمین‌های باتلاقی ما بین تپه‌های Esquiline(اسکوئیلین) و Caelian(کائلین) واقع شده بود.
 
در این مجموعه امپراطور روم شاهد فجیع ترین جنایات به شکل کشتار بردگان و مسیحیان بوده‌است نبرد‌های خونین بر سر مرگ و زندگی گلادیاتور‌ها یکی از سرگرمی‌های روزانه امپراطوران و اشرافیان روم بوده‌است قدمت تاریخی و شکوه و جلال این عمارت از یک سو و کارامدی آن برای اجرای نمایش و امکان کنترل جمعیت، از سوی دیگر، باعث شد این سالن یکی از بزرگترین بناهای معماری روم باستان به شمار می‌رفت.
 
پلان این مجموعه به شکل بیضی به قطر‌های ۱۸۸ و ۱۵۶ متر زیر بنای آن حدود ۶ جریب می‌باشد ارتفاع آن تقریبا به اندازه یک ساختمان۱۵ طبقه می‌رسد(حدود۴۸متر) کف صحنه چوبی است و در زیر آن مجموعه‌ای از اتاقها و گذرگاهها برای عبور حیوانات وحشی و سایر تدارکات لازم جهت راه اندازی و اجرای نمایش قرار گرفته‌است. تعداد ۸۰ دیوار به عنوان تکیه گاه برای طاق‌های گنبدی شکل، گذرگاهها، پلکان و ردیف‌های صندلی، روی صحنه قرار گرفته‌است. لبه بیرونی طاق‌های متوالی باعث اتصال طبقات مختلف و پلکان بین آنها به یکدیگر شده‌است. نمای داخلی Coliseum از بالا سه ردیف طاق‌های گنبدی شکل رو در روی ستون‌ها و سر ستون‌ها قرار گرفته‌اند،
 
در ستون‌های طبقه اول سبک معماری دوریک (Doric)، در طبقه دوم سبک ایونیک (Ionic)، و در طبقه سوم سبک قرنتی (Corinthian) که نزدیک به سبک کلاسیک یونان بود، به کار رفته‌است.این بنا به دلیل عبور و مرور آسان جمعیت به داخل و خارج میدان یکی از شاهکار‌های مهندسی است در بالای این سه طبقه اصلی، طبقه زیرشیروانی شامل ستون‌های مستطیل شکل سبک قرنتی قرار دارد، فضای بین ستون‌ها با ۴۰ عدد پنجره کوچک مستطیل شکل پر شده‌است.
 
در قسمت بالا، دیوارکوب‌ها و بندگاههایی وجود دارد که تیرک‌هایی را که سایه بان‌ها به آنها آویزان است، نگه داشته‌اند. در ساخت عمارت با دقت بسیاری از انواع ترکیبات ساختمانی استفاده شده، برای فونداسیون از بتون و برای ستون‌ها و طاق‌ها از سنگ آهک (تراورتن) استفاده شده، در ستون‌های به کار رفته برای دیوار دو طبقه زیرین، از نوعی سنگ متخلخل به نام توفا (Tufa) استفاده شده‌است. برای طبقات فوقانی و اکثر طاق‌ها از آجر بتونی استفاده شده‌است.

 
 
 
 

 
 
 
 
 

 


 
دیوار چین 
 
دیوار چین که یکی از هفت اعجاز جهان شمرده می شود، در جهان به لحاظ زمان ساخت طولانی ترین و بزرگترین مهندسی تدافعی نظامی در قدیم است .
 
این دیوار در نقشه جغرافیایی چین ۷۰۰۰ کیلومتر امتداد یافته است. این اثر سال ۱۹۸۷ در "فهرست میراث جهانی " ثبت شد. تاریخ ساخت دیوار چین به قرن ۹ قبل از میلاد باز می گردد.
 
حکومت وقت چین برای جلوگیری از حملات ملیت های شمالی ، برجهای آتش برای خبر رسانی و یا قلعه‌های مرزی برای حصول اطلاعات دشمن را در ارتباط با دیوار و بر روی آن ایجاد کرد .
 
در دوره حکمرانی سلسله‌های بهار وپاییز و کشورهای جنگجو ،میان دوک ها جنگ بر پا شد و کشورها با استفاده از کوه‌های مرزی به ساخت دیوار پرداختند تا سال ۲۲۱ قبل از میلاد ،امپراتور چین شی خوان پس از به وحدت رساندن چین ، دیوارهای دوک ها را به هم متصل کرد که به صورت دیوار بزرگ در مرزهای شمالی بر روی کوه‌ها در آمد . او می خواست با این کار از حملات دشمن به مراتع شمالی جلوگیری کند.
 
در این زمان طول دیوار چین به ۵۰۰۰ کیلومتر می رسید. در سلسله خان پس از سلسله چین طول دیوار به ۱۰ هزار کیلومتر رسید. در تاریخ دو هزار و اندی ساله چین، حکمرانان دوران مختلف به ساخت دیوار چین پرداختند . تا اینکه طول دیوار به ۵۰ هزار کیلومتر رسید. این میزان معادل گردش به دور کره زمین است .
 
دیواری که اکنون مردم مشاهده می کنند ، دیوار متعلق به سلسله مینگ (سال ۱۳۶۸ – سال ۱۶۴۴ ) است از غرب به دروازه " جایو گوان " در استان گان سو چین و از شر ق به ساحل رود یالو جیان در استان لیائو نینگ در شمال شرقی چین منتهی می شود و درمیان آن ۹ استان- شهر و ناحیه خود مختار به طول ۷۳۰۰ کیلومتر وجود دارد و مردم انرا دیوار طولانی می نامند.
 
دیوار چین به عنوان پروژه تدافعی بر روی کوه‌ها ساخته می شد از بیابان ها مراتع و لجنزارها عبور می کرد . کارگران طبق عوارض زمینی ،ساختار متفاوتی برای ایجاد دیوار در نظر گرفتند که درایت و عقل نیاکان چین را نشان می دهد. دیوار بر مسیر کوه‌های پر فراز و نشیب امتداد یافته است . در بیرون دیوار پرتگاه‌های بلند دیده می شود . در واقع کوه و دیوار به یکدیگر پیوند خورده اند . لذا دشمن به هیچوجه قادر به نفوذ به این دیوار نبود . دیوار چین معمولا با آجرهای بزرگ و سنگ مستطیل ساخته شده و در وسط ان خاک و خرده سنگ ریخته شده و ارتفاع ان ۱۰ متر است در پهنای دیوار برای عبور چهار اسب کافی است و در یک ردیف عرض آن ۴ -۵ متر است تا در زمان انتقال غلات و سلاحها مشکلی ایجاد نشود .
 
طرف درونی دیوار، نرده سنگی و در وجود دارد که به آسانی حرکت می کند . در فاصله معیینی سکوی دیواری ویا برج آتش برای خبررسانی ساخته شده است . سکوی دیواری برای ذخیره سلاحها و غلات و استراحت سربازان است و در جنگ مخفیگاه بوده است . هنگامی که دشمن دست به حمله می زد برج های آتش روشن می کردند و سراسر کشور از حمله آگاه می شدند .
 
اکنون مقاومت دیوار چین به عنوان یک مانع نظامی از بین رفته است. اما زیبایی معماری مخصوص آن دیدنی است . زیبایی دیوار چین پر ابهت ، و باعظمت است. از دور دیواری بلند و پر پیچ و خم بر روی کوه‌ها همانند اژدهایی در حال حرکت به چشم می خورد و صحنه‌ای شکوهمند ایجاد شده است . از نزدیک ، دروازه‌های پر ابهت ، دیوار ها ، سکوهای دیوار ی،برج های دیده بانی، برج های آتش هماهنگ با عوارض زمینی آکنده از دلربایی هنری است. دیوار چین دارای اهمیت تاریخی و فرهنگی و ارزش دیدنی است. چینی ها می گویند : " کسی که به دیوار چین صعود نکرده باشد ، قهرمان نیست ".
گردشگران چینی و خارجی از پیمودن دیوار احساس افتخار می کنند . حتی سران بسیاری کشورهای خارجی نیز فرصت دیدار از این اثر بزرگ را از دست نمی دهند .
 
برخی از بخش های دیوار چین بخوبی حفظ شده است از جمله دیوار "بادلینگ " در نزدیکی بیجنیگ دیوار " سی ما تای " ، دیوار " موتیان یو " ، دروازه شان حای گوان در انتهای شرقی دیوار چین است که نخستین دروازه چین نامیده می شود و دروازه "جایوگوان" در انتهای غرب در گان سو ،این بخش ها همچنین از مکان های بسیار مشهور و دیدنی دیوار است و گردشگران زیادی در تمام سال از آنها بازدید می کنند .

دیوار چین تجسم درایت و رنج و زحمت میلیونها چینی در دوره باستان چین است . این اثر پس ازهزاران سال از بین نرفته و دارای دلربایی فناناپذیر و سمبل روحیه ملیت چین است . سال ۱۹۸۷ میلادی دیوار چین به عنوان "سمبل ملیت چین در فهرست میراث جهانی ثبت شد.
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 


 
ماچو پیچو (به اسپانیایی: Machu Picchu)،
 
ماچو پیچو (به اسپانیایی: Machu Picchu)، به معنی قلهٔ قدیمی، از آثار دورهٔ اینکاها می‌باشد که در ارتفاع ۲٬۴۳۰ متری از سطح دریا در دامنهٔ کوه در بالای درهٔ اوروباما در کشور پرو و در ۷۰ کیلومتری شمال کوسکو قرار گرفته‌است. اغلب اوقات از آن به‌عنوان «شهر گمشدهٔ اینکاها» یاد می‌شود. ماچو پیچو احتمالأ شناخته شده‌ترین نماد امپراتوری اینکاها می‌باشد.

این شهر در حدود سال ۱۴۵۰ میلادی ساخته‌شده‌ و صدها سال پیش در زمان فتح اینکاها توسط اسپانیایی‌ها متروک شده‌است. برای قرن‌ها فراموش شده‌بود و به جز عده‌ای از مردم محلی کسی از آن نامی به خاطر نداشته است. این اثر در سال ۱۹۱۱ میلادی توسط هیرام بینگهام، تاریخ‌شناس آمریکایی به جهانیان معرفی‌شد. پس از آن، ماچو پیچو به یکی از مناطق جذب توریست تبدیل ‌شد و در سال ۱۹۸۱ میلادی در فهرست آثار کشور پرو و در سال ۱۹۸۳ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این اثر هم اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته می‌شود.

ماچو پیچو با دیوارهای سنگی جلا داده‌شده مطابق با معماری کلاسیک اینکاها ساخته شده‌است. اولین بنای این مجموعه این‌تی‌هوآتانا (به اسپانیایی: Intihuatana)، معبد خورشید که اطاقی با ۳ پنجره و در منطقه‌ای از ماچو پیچو که باستانشناسان آن را منطقهٔ مقدس می‌نامند، می‌باشد. در سال ۲۰۰۳ میلادی تعداد توریست‌های این شهر باستانی ۴۰۰٬۰۰۰ نفر بوده‌است. در سپتامبر ۲۰۰۷ میلادی، پرو و دانشگاه ییل به توافقی مبنی بر استرداد صنایع دستی برداشته‌شده از ماچو پیچو در اوایل قرن بیستم میلادی توسط هیرام بینگهام دست یافتند
.
تاریخچه

این‌تی‌هوآتانا (به انگلیسی: ‎Intihuatanais ‏)، تصور می‌شود یک ساعت نجومی است که توسط اینکاها طراحی و ساخته شده‌است.

ماچو پیچو در حدود سال ۱۴۵۰ میلادی در ارتفاعات امپراتوری اینکاها ساخته شده‌است. این شهر در حدود ۱۰۰ سال بعد در پی پیروزی امپراتوری اسپانیا متروک شد.

این دژ در ۵۰ مایلی کوسکو، پایتخت اینکاها قرار دارد و به همین دلیل هرگز مانند سایر شهرهای اینکاها پیدا و ویران نشده‌است. در طول قرنها، جنگل‌های اطراف این مجموعه رشد کرده و آن را پوشانده است و به همین دلیل از نظرها پنهان مانده‌است و تنها عدهٔ معدودی از وجود آن اطلاع داشته‌اند. در بیست و چهارم ژوئیهٔ سال ۱۹۱۱ میلادی، ماچو پیچو به‌وسیلهٔ هیرام بینگهام، تاریخ‌شناس آمریکایی در یک سخنرانی‌ در دانشگاه ییل به دنیای غرب معرفی شد. او به‌وسیلهٔ راهنمایی محلیانی که گهگاه به سایت مراجعه می‌کردند به آنجا هدایت شد. بینگهام مطالعات باستان‌شناسی را انجام داد و تحقیقاتش را دربارهٔ آن محل کامل کرد و آن را «شهر گمشدهٔ اینکاها» که نام اولین کتابش نیز بود، نامید. او هرگز اعتباری برای کسانی که او را به آن محل راهنمایی کردنند قائل نشد و آن را یک شایعهٔ محلی نامید.

بینگهام در حال جستجو برای یافتن شهر ویکتوس، آخرین پناهگاه و موضع ایستادگی اینکاها در دوران تسلط اسپانیا بر پرو بود. در سال ۱۹۱۱ میلادی، بعد از سال‌ها کاوش و سفر در حوالی منطقه، او توسط کو‌اِن‌چو‌آنز (به اسپانیایی: Quechuans) که در ماچو پیچو و در زیرساخت‌های اصلی شهر زندگی می‌کرد به دژ هدایت شد. او چندین سفر دیگر انجام داد و حفاری‌هایی را نیز در سایت در حوالی سال ۱۹۱۵ میلادی هدایت کرد. او کتاب‌ها و مقالاتی دربارهٔ کشف ماچو پیچو نوشت.

سیمون ویسبارد، کاوشگر قدیمی کوسکو، مدعی می‌باشد که انریک پالما، گابینو سانچز و آگوستین لیزاراگا که اسمامی‌شان بر روی یکی از صخره‌ها در آنجا در تاریخ ۱۴ ژوئیه سال ۱۹۰۱ میلادی حک شده‌است قبل از بینگهام آنجا را کشف کرده‌بودند. همچنین، در سال ۱۹۰۴ میلادی یک مهندس به نام فرانکلین ظاهراً اشاره‌ای به خرابه‌ها از فاصلهٔ دور داشته‌است. بنا بر ادعای خانوادهٔ پِین، او به توماس پِین، مبلغ مذهبی که در آن مکان زندگی می‌کرده است، دربارهٔ این محل گفته است. در سال ۱۹۰۶ میلادی، پین و مبلغی دیگر به نام استوارت ای مک نارین (۱۸۶۷ تا ۱۹۶۵ میلادی) ظاهراً به محل خرابه‌ها صعود کرده‌اند.

در سال ۱۹۱۳، این مکان بعد از اینکه انجمن جغرافیای ملی (به انگلیسی: ‎National Geographic Society ‏) بحث‌های ماه آوریل را بطور کامل به آن اختصاص داد شهرت بسیاری پیدا کرد. در سال ۱۹۸۱ میلادی منطقه‌ای به وسعت ۳۲۵.۹۲ کیلومتر مربع که ماچو پیچو را احاطه کرده‌بود جزء میراث تاریخی پرو به ثبت رسید. این منطقه تنها به این خرابه‌ها محدود نمی‌شد بلکه شامل مناظر طبیعی منطقه‌ای نیز می‌شود.

ماچو پیچو به‌عنوان میراث جهانی یونسکو در سال ۱۹۸۳ میلادی به ثبت رسید. و این منطقه «یک شاهکار خالص معماری و نشانه‌ای منحصر به فرد از تمدن اینکاها» نامیده شد. این اثر هم اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته می‌شود.

منطقهٔ جغرافیایی

ماچو پیچو در ۷۰ کیلومتری شمال غربی کوسکو، در بالاترین نقطهٔ کوه ماچو پیچو، ۲٬۳۵۰ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده‌است. این اثر از مهم‌ترین آثار باستانشناسی در آمریکای جنوبی و پربیننده‌ترین جاذبهٔ توریستی کشور پرو می‌باشد.
از سمت بالا، در صخرهٔ ماچو پیچو، یک صفحهٔ سنگی عمودی ۶۰۰ متری قرار دارد که در انتها به رودخانهٔ اوروباما می‌رسد. مکان این شهر جزء اسرار نظامی بوده‌است.

توریسم

ماچو پیچو که جزء میراث ثبت شدهٔ یونسکو می‌باشد به‌عنوان پر بازدیدترین مکان توریستی کشور پرو و مهم‌ترین منبع درآمد، بطور پیوسته در معرض خطرهای اقتصادی و تجاری قراردارد. در اواخر ۱۹۹۰ میلادی، دولت پرو اجازهٔ ساخت ماشین کابلی و یک هتل لوکس همراه با رستوران و مجموعهٔ توریستی را در خرابه‌های سایت صادرکرد. این تصمیم با مخالفت دانشمندان و عموم مردم پرو روبرو شد. آنها معتقد بودند که تعداد زیاد توریست در سایت امکان اعمال خطر را بر آن افزایش می‌دهد.
توریست‌های ماچو پیچو همه ساله در حال افزایش می‌باشد و در سال ۲۰۰۳ میلادی معادل ۴۰۰٬۰۰۰ نفر بوده‌است. [۱] به این منظور، اعتراض‌های شدیدی برای ساختن پل جدید در این سایت صورت گرفته است و یونسکو این سایت را در لیست آثار در معرض خطر قرار داده‌است.

در هنگام استفاده از این سایت صدماتی به آن وارد شده‌است. در سپتامبر سال ۲۰۰۰ میلادی، ساعت آفتابی این‌تی‌هوآتانا به علت سقوط یک جرثقیل ۴۵۰ کیلوگرمی به شدت صدمه دید. این جرثقیل توسط یک شرکت تبلیغاتی که آگهی برای یک مدل آبجو می‌ساخت استفاده می‌شد.
 
 
 
 
 
 
  
 
 
 
 
 


 پترا به عربی ( البتراء ) شهری تاریخی در کشور پادشاهی اردن
 
این شهر باستانی در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر عمّان پایتخت اردن ودر غرب راه اصلی بین شهر عمّان وشهر عقبه واقع شده‌است. شهری است به کمال که همهٔ آن در کوه و در تخته سنگهایی به رنگ گل سرخ یا رنگ صورتی تراشیده شده‌است. از اینجاست که نام این شهر زیبا پترا نهاده شده‌است. کلمه (پترا) به زبان یونانی به معنی (صخره) است وچون این شهر باستانی تماماً در سنگ (صخره) کنده شده‌است آنرا پترا نامیده‌اند. همچنین این شهر تاریخی وزیبا را به خاطر گل سرخ گون بودنش بنام ( المدینة الوردیة ) نیز نامیده شده‌است، در سال ۱۹۷۸ میلادی کتابی در این مورد نوشته شده‌است که از تاریخ بنای این شهر باستانی سخن می‌گوید ، مؤلف نام کتاب را (الأسرار المَدینَة الوَردِیَة) نامگذاری نموده‌است. نام قدیم این شهر سلع بود، یعنی (صخره) رومیان نامش را به زبان خودشان ترجمه نموده‌اند. ، درقرن اول قبل از میلاد ودر عهد شاه غسانی حارث سوم درخشید.
حدود کشور نَبَطی‌ها

حدود کشور نَبَطی‌ها از ساحل شهر عسقلان در غرب فلسطین و در امتداد صحرای شام در سمت مشرق ادامه می‌یافت. شهر پترا حلقهٔ اتصال بین تمدن سرزمین میان‌رودان (یا بین‌النهرین) و سرزمین شام و شبه‌جزیره عربستان و مصر بوده‌است. این شهر که پایتخت کشور نَبَطی‌ها بود توانسته‌بود کنترل و زمام راه‌های تجارتی مناطق اطراف خود بدست گیرد، کاروانهای تجارتی از جنوب شبه‌جزیره عربستان و غزه و عسقلان و صور و دمشق از راه پترا پایتخت کشور نَبَطی‌ها می‌گذشته‌اند و این شهر از رونق خاصی برخوردار بوده‌اند.
پایان حکومت نَبَطی‌ها

پایان حکومت نَبَطی‌ها و خرابی پایتخت شهر پترا بدست رومیان در سال ۱۰۵ میلادی بوده‌است، قشون رومیان در سال ۱۰۵ میلادی سرزمین نَبَطی‌ها را محاصره می‌کنند وآب را به روی ساکنان شهر می‌بندند و سرانجام بعد از مدتی آن شهر را اشغال می‌کنند و به حکومت نَبَطی‌ها خاتمه می‌دهند.
بیرون آمدن پترا از دست رومیان

در سال ۶۳۶ میلادی عربها توانستند شهر پترا را از نفود رومی‌ها برهانند. ساکنان پترا پس از آن به کشاورزی اشتغال ورزیدند. اما زلزله‌ای که درسالهای ۷۴۶ و ۷۴۸ به این شهر وارد آمد، ساکنان پترا را وادار نمود تا به مناطق اطراف کوچ کنند. آثار این شهر باستانی همچون دُّری در کوه می‌درخشد و یادگاری از دوران نَبَطی‌ها بجا مانده‌است که بسیار تماشایی است.
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
تاج‌محل (به هندی: तIज महल، به اردو: تاج محال)
 
آرامگاه زیبا و باشکوهی است که در نزدیکی شهر اگرا و در ۲۰۰ کیلومتری جنوب دهلی نو پایتخت هند واقع شده‌است. این بنا به دستور شاه جهان، امپراتور گورکانی هند به منظور یادبود از همسر ایرانی محبوبش ممتاز محل که در سال ۱۶۳۱ (میلادی) به‌هنگام وضع حمل فوت کرد بنا شده‌است. شاه تصمیم گرفت پس از مرگ همسرش با ساخت بنایی زیبا، مجلل و عظیم، همسرش را جاودانه کند. از این‌رو آرامگاهی زیبا بر روی قبر او بنا نهاد.

همانطور که مشخص است، نام این بنای زیبا ایرانی می‌باشد. این ساختمان بر پایه مخلوطی از معماری ایرانی، هندی و اسلامی تأسیس شده‌است و در ساخت آن ۲۰،۰۰۰ هنرمند و معمار از نقاط مختلف آسیا به‌خصوص ایران، شبه قاره هند، آسیای میانه و آناتولی شرکت داشته‌اند.

آغاز ساخت تاج‌محل سال ۱۶۳۲م (۱۰۴۲ ش) بود و در سال ۱۶۴۷م (۱۰۵۷ ش) تکمیل شد.

احمد معماری لاهوری و برادرش استاد حمید لاهوری (سده یازدهم هجری) سرمعماران ایرانی سازنده تاج محل در هندوستان بوده‌اند. در برخی متون نیز از عیسی خان شیرازی و امانت خان شیرازی طغرانویس، که هر دو ایرانی بوده‌اند نام برده شده‌است، که گویا خطاطی‌های روی در و دیوارهای تاج محل به امانت خان واگذار شده‌بوده‌است.
 
نماد وفا و عشق ابدی

تاج محل بنایی مُجَلَّل و رمز عشق ابدیست که سه قرن و نیم از بنای آن می‌گذرد. اخلاص به عشقی رومانسی، از دوران بسیار دور همچون: «لیلی و مجنون»، «رومئو و ژولیت» و یا «بخت‌النصر» که باغ‌های معلق بابل را به نشان وفاداری برای همسرش ساخت که یکی از عجایب هفتگانه دنیاست، تاج محل نیز یکی از عجایب هفتگانه جدید دنیاست، تاج محل آرامگاه «ارجمند بانو بیگم» ملقب به ممتازمحل همسر محبوب «شاه‌جهان» پنجمین پادشاه گورکانی بود که در هند به پادشاهی رسید. این بنا به دستور شاه‌جهان برای نشان دادن عمق علاقه و عشق خود به ممتاز محل ساخته‌است.
 
داستان بنای این مجموعه عمارات مجلل که در وسط آن گنبد تاج محل چون نگینی می درخشد، بر ارزش تاریخی این شاهکار هنری افزوده است. تاج محل، در واقع، باشکوه ترین هدیه یک شاه به همسر از دست رفته اش است و پایه‌های آن بر عشق وافر شاه جهان گورکانی به ممتاز محل ایرانی تبار استوار است. شاید اگر در سال ١٦٠٧ میلادی شاهزاده خرم، که بعدا با نام شاه جهان شناخته شد، ارجمند بانو بیگم را، که بعدا به ممتاز محل ملقب شد، نمی دید، امروز از تاج محل خبری نبود.

ارجمند بانو دختر یکی از اشراف ایرانی با نام عبدالحسن آصف خان و متولد شهر آگرای هند بود. نور جهان، عمه ارجمند بانو همسر محبوب جهانگیر، پدر شهزاده خرم و شاه گورکانی وقت بود که در سیاست و دولتداری هم نقش بارزی داشت. شاهزاده خرم که در آتش عشق ارجمند بانو می سوخت، بنا به ضوابط سلطنتی با دو زن دیگر ازدواج کرد که اولی از بستگان دربار صفوی ایران بود. خرم پس از پنج سال انتظار به وصلت ارجمند بانو رسید.

او پس از مراسم عروسی اعلام کرد که عروس تازه از سایر زنان دربار برتر و "ممتاز محل" است. ازآن به بعد ارجمند بانو با همین نام و پسوند "بیگم" خطاب می‌شد. به نوشته یک تاریخ نگار دربار گورکانی هند که با نام "قزوینی" از او یاد می‌شود، پیوند شاهزاده با دو همسر دیگرش تنها حکم زناشویی معمولی را داشت و "خرم" هیچ زن دیگری را شایسته محبت و شیفتگی ای که نثار ممتاز محل می‌کرد، نمى دانست. سال ١٦٢٨ شاهزاده خرم بر تخت طاووس هند نشست و به "شاه جهان" ملقب شد. ممتاز محل نمى خواست به مانند عمه قدرتمندش در امور اداری و سیاسی دستی داشته باشد. در عوض فهرست نام های زنان بیوه و کودکان یتیم را ترتیب می‌داد و از شوهرش می خواست که به نیازهای آنها رسیدگی کند و برای خانواده‌های بینوا نفقه تعیین می‌کرد. او نیز مانند شاه جهان به هنر معماری علاقه داشت و در ساماندهی یک باغ کرانه رود یامونا در شهر آگرا، جایی که سرانجام محل آخرت او شد، نقش داشت.
 
درگذشت ممتاز محل و وصیت او
 
ممتاز محل همسر دوم شاه‌جهان در ۱۷ جون ۱۶۳۱ میلادی در هنگام تولد فرزند چهاردهمش جان باخت. شاه جهان و ممتازمحل در سال ۱۶۱۲ ازدواج کردند و ۱۸ سال با یکدیگر زندگی کردند و ثمره این ازدواج ۱۴ فرزند بود که هفت تن زنده ماندند و بزرگ شدند. در یکی از حمله‌های جنگی ممتاز محل همراه شاه‌جهان بود. او باردار و در ماهای آخر بارداری بود و در اثر وضع حمل جان باخت، این نوزاد چهاردهمین فرزندی بود که از ممتاز محل زائیده و دختر بود که نامش را گوهره‌بیگم گذاشتند. هنگام وفات «ممتاز محل» ۳۹ سال بیش نداشت او از شوهرش درخواست کرد که پس از وی زنی نگیرد و برای او مقبره‌ای بسازد که بدان نام وی جاوید بماند.

مرگ ناگهانی «ممتاز محل» پادشاه را دچار غم و اندوه ساخت. شاه داغدیده پس از تفکر و تدبر تصمیم گرفت بنائی بر مزار محبوبش بسازد تا شاهدی بر عشقش باشد، از اینرو طراحان، مهندسان و استادکاران را از گوشه و کنار دنیا گرد آورد تا آرامگاهی را بسازند که آخرین دستاورد معماری گورکانی گردد.

به نوشته تاریخ نگاران، شاه جهان در پی درگذشت محبوب ترین همراه زندگی اش خلعت شاهانه اش را به عبای سفید عوض کرد و یک سال سوگوار بود. شاهی که قبلا برای توسعه دامنه سلطنتش خون فراوانی ریخته بود، گوشه نشین شد و برای مدتی دخترش جهان آرا به امور دولتداری پرداخت. روایت حاکی است ک موهای سیاه شاه جهان طی یکی دو ماه سوگواری سفید شد.

شاه جهان، تا از چنگ رخوت رها شد، در اجرای وصیت ممتاز محل بهترین معماران و خوشنویسان را از سراسر هند و بیرون از آن فرا خواند تا بنای یادبود محبوب ازدست رفته اش را در شهر آگرا، پایتخت امپراتوری گورکانی، بسازند.
تاریخ نگاران آن دوران، از این بنای یادبود با نام "روضه ممتاز محل" یاد کرده اند و برخی بر این نظراند که "تاج محل" مخفف "ممتاز محل" است. "پیتر ماندی"، جهانگرد اروپایی سده ١٧ میلادی نیز در نوشته‌هایش از "تاجِ محل، ملکه دربار گورکانی" نام می‌برد.

خود شاه جهان هم که سال ها بعد، به دست پسرش اورنگزیب شکست خورد و مدتی در زندان لعل قلعه به سر برد، پس از درگذشت کنار ممتاز محل زیر گنبد تاج محل به خاک سپرده شد.
 
معماری باغ و ساختمان تاج محل

شاه‌جهان جایگاهی را در کنار «رود جمنا» برای این بنای بزرگ برگزید. تاج محل مقبره‌ای است با ۵۸ متر بلندی، ۵۶ متر پهنا که در نزدیکی اگرا در ایالت اوتار پرادش هندوستان بر روی یک تخته عظیم ۱۰۰ متر × ۱۰۰ متر مرمرین ساخته شده‌است. این بنای بزرگ، در یک باغ پهناور ۱۸ هکتاری قرار دارد، که در مرکز این یک باغ نهر آب طولانی وجود دارد و به شیوه چهارباغ‌های ایرانی ساخته شده‌است.

شاه‌جهان قصد داشت برای خود نیز آرامگاهی در کران دیگر «رود جمنا» و برابر آن بسازد و این دو بنا را با پلی به یکدیگر متصل سازد به‌نشانه آنکه پیوند او و همسرش از جریان زمان هم در می‌گذرد. قرار بود که بر خلاف نمای تاج محل که از مرمر سفید است، آرامگاه شاه از مرمر سیاه باشد. اما سرنوشت بر این شد که آرامگاه دوم هرگز برپا نشود و شاه در کنار همسرش آرام گیرد.

تاج محل از سال ۱۹۸۳ جزو میراث جهانی یونسکو درآمده و در نظر سنجی بزرگ جهانی در سال ۲۰۰۷ میلادی که در ۸ ژوئیه همان سال نتیجه آن اعلام گردید این بنا در شمار یکی از عجایب هفتگانه جهان در دوران حاضر شناخته شد.
در دو طرف بنای اصلی دو بنای کوچکتر و قرینه به‌چشم می‌خورد که در سمت غرب یک مسجد سه‌گنبدی وجود دارد که از ماسه‌سنگ (قهوه‌ای مایل به قرمز) ساخته شده و در شرق بنایی است که زمانی به مثابه مهمان‌سرا به کار می‌رفته‌است.

گیوین هامبلی، نویسنده کتاب "شهرهای هندوستان گورکانی"، می‌نویسد که ریشه‌های ایرانی تاج محل، نخستین و پایدار ترین برداشتی خواهد بود که یک دانش پژوه رشته معماری اسلامی با دیدن این بنای یادبود حاصل می‌کند. به نظر او، تاج محل یک نمونه از معماری صفوی است و در واقع، نمایانگر حد اعلای نبوغ ایرانی در هنر معماری در خاک هند است.
 
هامبلی با استناد به سخنان هرمان گوتز، کارشناس تاریخ هنر، می افزاید: "تاج محل از بهترین نمونه‌های معماری است که با ذوق و سلیقه صفوی انجام شده است ... در تاج محل موارد معدود انحراف از ارتدکسی هنری صفوی را می‌توان مشاهده کرد که شامل "چتری های راجپوتِ" پیرامون گنبد و تفاوت هایی در تناسب میان گنبد و پایه آن می‌شود. گلدسته‌ها هم که احتمالا با الهام از آرامگاه "محمود خلجی" در "ماندو" ساخته شده اند، اندکی متفاوت اند. از غرایب روزگار است که که یکی از "عجایب جهان" که کمترین ارتباط را با هنر گورکانی (مغولی) دارد، به نمونه کلاسیک و نماد تمدن گورکانی تبدیل شده است."
 
معمار و طراح تاج محل

در متون تاریخی به نام معمار این مجموعه اشاره نشده‌است اما در برخی از متن‌های متأخر، به شخصی به نام استاد احمد لاهوری اشاره شده‌است. بنا به یک دستنویس بازمانده از سده ١٧ میلادی، سرمعمار تاج محل و لعل قلعه (قلعه سرخ) دهلی همین استاد احمد لاهوری بوده است.

علاوه بر این، در برخی از متون از شخصی به نام استاد عیسی نام برده شده که بعضی او را اهل شیراز و عده‌ای وی را اهل استانبول دانسته‌اند. برخی از پژوهشگران نیز به یک نسخه خطی اشاره کرده‌اند که در آن به «استاد عیسی شیرازی نقشه نویس» و « امانت خان شیرازی طغرانویس» اشاره شده‌است.جدای افراد نامبرده از فردی به نام جرونیمو ورونئو اهل ونیز هم نامبرده شده است. عبدالحق شیرازی که سال ١٦٠٩ از شیراز به هند مهاجرت کرد و به خاطر استعداد فوق العاده‌اش در هنر خوش نویسی از سوی شاه جهان به "امانت خان" ملقب شد. به احتمال قریب به یقین، تمام خطاطی‌های روی در و دیوارهای تاج محل به امانت خان واگذار شده بود، چون تنها نام اوست که به شکل "امانت خان الشیرازی" زیر یکی از خطاطی ها در ایوان جنوبی تاج محل حک شده است. امضای او حاکی از مقام بلند امانت خان در دربار گورکانیان نیز هست. آنچه مسلم است خط ثلث کتیبه‌های تاج محل که به رنگ مشکی بر زمینه مرمر سفید نشسته اثر امانت خان شیرازی است.

وجود یک معمار لاهوری در طراحی تاج محل به معنی فقدان یک یا چند معمار ایرانی نیست. زیرا می‌توان اظهار داشت که طراحی و ساخت این مجموعه عظیم و با شکوه، تنها توسط یک معمار صورت نپذیرفته‌است و به احتمال زیاد چند نفر معمار و عده کثیری هنرمند در این کار مشارکت داشته‌اند.

به گفته تاریخدان آمریکایی "میلو بیچ"، در این مورد می‌توان تنها گمانه زنی کرد که معمار اصلی تاج محل چه کسی بوده، اما این نکته روشن است که خود شاه جهان به هنر معماری علاقه داشت ولابد در طراحی تاج محل نیز دستکم نقش یک رایزن را داشته است.

گفته می‌شود برای ساخت این بنا بیست هزار کارگر، استادکار، معمار، سنگ‌تراش، نقاش، فلزکار و جواهرتراش به‌مدت بیست و دو سال کار کرده‌اند.
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
  

 

عجایب هفتگانه جدید جهان شنبه شب 7 ژوییه در یک مراسم رسمی در استادیوم لوز شهر لیسبون ، پایتخت پرتغال و با حضور چهره های مشهور جهانی معرفی شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه ، در خاتمه یک رای گیری که توسط یک بنیاد سوئیسی برگزار شد و در جریان آن نزدیک به 100 میلیون نفر از طریق اینترنت یا تلفن به فهرستی شامل 20 نامزد نهایی کسب عنوان عجایب هفتگانه جدید جهان رای دادند ، برگزارکنندگان این رای گیری شنبه شب فهرست نهایی عجایب هفتگانه جدید جهان را در لیسبون معرفی کردند.

دیوار بزرگ چین ، آرامگاه تاج محل (هند) ، شهر باستانی پترا (اردن) ، مجسمه حضرت مسیح ریودوژانیرو (برزیل) ، ویرانه های ماچو پیکچو متعلق به تمدن اینکا (پرو) ، هرم و بقایای شهر چیچن ایتزا متعلق به تمدن مایا (مکزیک) و کولوسئو رم (ایتالیا) به عنوان عجایب هفتگانه جدید جهان انتخاب شدند.

البته اهرام ثلاثه مصر آخرین بازمانده عجایب هفتگانه قدیم جهان کماکان مقام خود را حفظ کرده است.

رای گیری برای انتخاب عجایب هفتگانه جدید جهان بسیار جدل برانگیز بود ، زیرا هر فردی هر اندازه که مایل بود می توانست به مکان مورد نظر خود رای دهد. به طوری که براساس آمار حدود 2 میلیون اردنی از مجموع جمعیت 6 میلیونی این کشور به شهر باستانی پترا رای داده اند.

از سوی دیگر سازمان یونسکو از این طرح استقبال نکرد و آن را تنها امری مربوط به افرادی که در رای گیری شرکت کردند، دانسته است.

عجایب هفتگانه قدیم جهان عبارتند از ، اهرام ثلاثه مصر، باغ های معلق بابل ، مجسمه زئوس کوه المپ ،معبد آرتمیس ، معبد هالیکارناس ، مجسمه هرکول جزیره رودس و فار اسکندریه که از میان آنها تنها اهرام ثلاثه مصر تا روزگار ما باقی مانده است.

محصولات ویژه

نوشته شده در تاريخ شنبه 13 آبان 1391برچسب:, توسط هکتور |

 

333-4«ویگنسواری» و «مالیاکانی» دو کودکی هستند که در هفته گذشته با پوشیدن ساری قرمز و سنتی هندی و آویختن جواهرات گرانبهایشان در دو جشن باشکوه جداگانه در دهکده‌ای دورافتاده در منطقه «تامیلی نادوی» هند با دامادهای قورباغه‌ای ازدواج کردند.

 

این ازدواج هر یکصد سال یک بار صورت می‌گیرد و طبق باوری قدیمی چنین ازدواجی دهکده را برای یک سده از شیوع بیماریهای مرموز در امان نگه می‌دارد.

 

هزاران نفر از روستاییان فاصله ۲۵۰ کیلومتری را برای رفتن به معبد در حالی طی کردند که دو عروس خردسال در کجاوه‌هایشان با طناب بلندی از گل به گردن قورباغه‌ها وصل شده بودند.

 

در طول برپایی جشن عابدان هندو با صدای بلند و آهنگین مشغول نیایش بودند و کمی بعد از آن، عابد بزرگ پیش از چرخیدن به دور آتش مقدس، شال عروس را به گردن داماد (قورباغه) گره زد و آنها را همسر نامید.

 

محصولات ویژه

نوشته شده در تاريخ شنبه 13 آبان 1391برچسب:, توسط هکتور |

 

 

 پسر نارنجی

کودکان بسیاری در نقاط مختلف دنیا هستند که از شرایط خاص رنج می برند این در حالی است که شاید آن ها سن کمی نیز نداشته باشند اما باز هم از شرایط خود آنچنان که باید راضی نیستند و همیشه باید تحت درمان های مختلف قرار داشته باشند

www.taknaz.ir پسر بدون چشم


پسری بدون چشم

“مارا وانی جانگ” کودکی است که از بدو تولد بدون چشم بود. البته از زمانی که هشت ماهه بود نور چراغ قوه را به سمت چپ صورت خود جایی که می بایست چشم چپ وی قرار بگیرد می گرفت. پدر و مادر این کودک که هر دو ۲۶ ساله هستند فرزند خود را از یک روستای کوچک به یک بیمارستان در ارومچی در استان شین جیانگ چین منتقل کرده اند تا با اندک امیدی که پزشکان این بیمارستان به آنها داده اند فرزند خود را تحت درمان قرار دهند.پزشکان اظهار داشتند که زمانی که وی ۱۶ ساله شد می توانند عمل نصب چشم مصنوعی را برای وی انجام دهند.

 

 پسر نارنجی

پسر نارنجی

بدن لئون، پسر چهار سالگی انگلیسی قادر به هضم کاروتن که در میوه‌ها و سبزی‌های نارنجی رنگ وجود دارد، نیست و باعث می‌شود که رنگ بدن او به نارنجی تغییر پیدا کند. او به بیماری بسیار نادری به نام (hyper-beta carotenemia) مبتلاست که او را از خوردن هویج و هر میوه نارنجی رنگی محروم می‌کند. مادر لئون می‌گوید که برای نخستین بار و زمانی که پسرش تنها شش ماه داشت متوجه شرایط خاص کودک خود شده است.

 

پسر گرمایی www.taknaz.ir

کودکی که از گرما میمیرد

“فرد جیمز” کودک ۳ ساله ای است که به خاطر ابتلا به یک 
بیماری ژنتیکی نادر، بدن او قادر به تبادل حرارت با محیط نیست و در واقع هیچگاه عرق نمی کند. پدر و مادر این کودک مجبورند همیشه او را با استفاده از دستگاه ها خنک کننده، اسپری آب و تکه های یخ خنگ نگاه دارند، در غیر اینصورت احتمال مرگ کودک بر اثر بالارفتن زیاد دمای بدنش وجود دارد.

 

دختری که خون میگرید www.taknaz.ir

دختری که سنگ و خون میگرید

“صبوره” دختر بیست ساله یمنی هنگام گریه کردن از چشمانش سنگ خارج شده و همراه با آن خون جاری می شود. همچنین به جای آب شور ، خون تعریق می کند. “صبوره فقیه” در مورد وضعیت خود می گوید: از شش ماه قبل و دقیقا بعد از ازدواجم و با بیهوشی روزانه به مدت ۴ ساعت این قضیه شروع شد.

بعد از مدتی این بیهوشی ها تبدیل شد به نفخ شدید در شکم که او را شبیه زنان باردار در ماه های اخر می کرد. خانواده این دختر او را به بیمارستان برده و دکتر ها بعد از آزمایش های گوناگون گفتند که حالت بدنی او کاملا عادی است و هیچ توضیحی برای اتفاقات افتاده نداشتند.

 

www.taknaz.ir پسری که سالی 5 بار میمیرد

پسری که سالی ۵ بار میمیرد

در شهر گلاسکو در کشور اسکاتلند پسری ۳ ساله زندگی می کند که دچار سندرمی خاص است که باعث می شود قلب او ناگهان از کار بیفتد.قلب”آرون” ۳ساله معمولا در هر حمله ۷ دقیقه از کار می افتد و در این مدت اعضای خانواده وی که همگی برای کار با دستگاه شوک الکترونیکی آموزش دیدند وی را کمک می کنند. بیماری او که “سندرم مرگ ناگهانی” است در سه ماه گذشته باعث شده است تا قلب وی ۳ مرتبه از کار بیفتد. پزشکان پیش بینی می کنند که احتمالا قلب این کودکان در هر سال ۵ بار از کار خواهد افتاد.

 

عجیب ترین انسانهای جهان در سال 2012 + تصاویر www.taknaz.ir

دختر یک ساله با بدنی ۸۰ ساله

وجود یک بیماری و اختلال پوستی نادر در یک دختر بچه یک ساله چینی سبب شده است تا وی همانند یک زن ۸۰ ساله به نظر برسد. این دختر یک ساله که “یوکسین” نام دارد به سبب بیماری اش لقب مادر بزرگ را گرفته است . گفته می شود وی به یک بیماری بسیار نادر پوستی بنام “کاتیس لاکسا” مبتلا است .

کاتیس لاکسا به بافت های پوستی بدن حمله ور می شود و باعث چروکیدگی، شل شدن اندام های پوستی و از بین بردن سلول های جوان پوست خواهد شد. این یک بیماری بسیار نادر است و تنها ۲۰۰ خانواده در دنیا به آن مبتلا هستند.

مشرق

محصولات ویژه

نوشته شده در تاريخ شنبه 13 آبان 1391برچسب:, توسط هکتور |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.